Mor el cineasta Luis García Berlanga als 89 anys

Aquesta matinada ha mort el director i guionista valencià Luis García Berlanga, una de les mirades més àcides del cinema espanyol.

Luis Garcia BerlangaNascut a València el 1921, Berlanga va dirigir els seus primers curtmetratges quan només tenia 27 anys. Després d’Esa pareja feliz, en què compartia direcció amb Juan Antonio Bardem, va arribar el seu primer llargmetratge en solitari i la seva primera obra mestra: Bienvenido, mister Marshall, una sàtira agredolça sobre l’Espanya de postguerra que va marcar l’inici d’una de les etapes més brillants del cinema espanyol.

En ple franquisme, Berlanga va saber esquivar a la censura amb pel·lícules tan celebrades com Calabuch, Los jueves, milagro o Plácido, que va ser nominada a l’Oscar.

El 1963 va dirigir El verdugo, una de les pel·lícules que més va escandalitzar: la història d’un aprenent de botxí que sota una aparença humorística amagava una crítica duríssima.

Després de pel·lícules com Tamaño natural, La escopeta nacional, Patrimonio nacional, La vaquilla, Moros y cristianos o Todos a la cárcel, Berlanga va signar el seu testament cinematogràfic amb París Tombuctú, un film especial on es concentra i es resumeix la seva manera d’entendre el cinema i la vida, amb humor i sentit crític. L’any 1986 li van concedir el Premi Príncep d’Astúries de les arts a la seva carrera.

El cineasta estava retirat des de l’any 2000 i la seva última aparició pública va ser el passat mes de maig per inaugurar la sala de cinema madrilenya que porta el seu nom.

Recentment, Luis García Berlanga havia protagonitzat l’espot de la campanya solidària de Médicos sin Fronteras Pastillas contra el dolor ajeno.

Pel·lícules de Luis García Berlanga que podeu trobar a la Biblioteca:

DVD

• Los jueves milagro
  • Nacional III
  • Patrimonio nacional
  • La vaquilla
  • El verdugo

• Biblioteca Joan Oliva i Milà.

sofeita