Buika
María Concepción Balboa Buika és una cantant mallorquina d’origen guineà i criada amb gitanos, nascuda a Palma a l’any 1972.
La seva música combina la música flamenca, el soul, el jazz i el funk.
El seu pare és va dedicar a la poesia i segurament els seus valors musicals han estat influenciats per la seva educació i que van convertir la música és la seva vida. Una vida particular en què ella posa les regles per posar a la seves creacions musicals uns ingredient molt característics. És apassionada, un torrent d’energia i no té pèls a la llengua.
La seva carrera discogràfica va començar a l’any 2001 amb el seu primer llançament Mestizüo, una carta de presentació sonora a manera de piano. A l’any 2005 va entrar definitivament a escena amb Buika (2005) que li va permetre fer el seu debut definitiu en el panorama musical. Posteriorment va arribar Mi niña Lola, a on es va proposar una barreja de soul, flamenc, hip hop, jazz y copla. Després de Niña de fuego, arriben els seus darrers treballs fins ara: El último trago (2009) y En mi piel (2011)
Buika també ha col·laborat en projectes cinematogràfics posant veu a temes en diferents bandes sonores. La seva darrera experiència, i també la més destacada, va arribar el 2011 quan Pedro Almodóvar va posar la seva veu a la pel.lícula La piel habito (2011) amb dos temes interpretats per la seva veu com són Por el amor del querer i Se me hizo fácil, incloent a la pròpia artista dins de l’argument del director espanyol, retratant així la primera aparició de Buika en pantalla gran.
El setè àlbum de Buika va arribar l’any passat anomenat La noche más larga, que significa el inici d’una nova etapa en la seva carrera i que ve marcada per diversos projectes creatius com un segon llibre de poemes A los hombres que amaron a mujeres difíciles y acabaron por soltarse. L’estrena de la seva primera pel·lícula com a productora que està basada en un conte del seu llibre De la soledad al infierno. Actualment, als seus 41 anys, sent mare soltera, empresària, establerta des de fa uns anys a Estats Units viu implicada en diferents nous projectes musicals com Orquestres simfòniques del món i treballs de música electrònica entre d’altres. Artista en alça a les xarxes socials s’acaba definint a si mateixa com una jove promesa del Jazz.
Biblioteca Joan Oliva i Milà.
