El segle XIX al cinema. Novetats a les biblioteques.

La gaviota, Michael Mayer

Són habituals les adaptacions al cinema de clàssics de la literatura universal. Ara fa poc més d’un any, el director nord-americà Michael Mayer es va posar darrere de la càmera per dirigir una nova adaptació del clàssic de Txékhov, La gaviota.

No és aquesta la primera adaptació per a la gran pantalla de l’obra de teatre del dramaturg rus. Si haguéssim de destacar-ne alguna, a banda de les variades adaptacions de Tío Vania, faríem esment de l’adaptació que Sidney Lumet va fer l’any 1968 de la mateixa obra La gaviota, amb un repartiment d’autèntic luxe encapcalat per James Mason, Vanessa Redgrave i Simone Signoret.

Pòster de la pel·lícula La gaviota

Salvant les distàncies, la cinta de Michael Mayer, compta amb la presència d’una destacada figura del panorama cinematogràfic, com és Annette Bening. Amb títols indiscutibles com ara Valmont i Los Timadores, Bening està vivint una segona època de plenitud amb cintes com ara Los chicos están bien, Mujeres del siglo XX o Las estrellas de cine no mueren en Liverpool, totes disponibles a les biblioteques de Vilanova.

Al costat d’Annette Bening, joves actrius d’important trajectòria i amb un futur d’allò més prometedor: Saoirse Ronan (Lady Bird, María reina de Escocia i Mujercitas) i Elisabeth Moss (El cuento de la criada).

Fotograma de la pel·lícula La gaviota
Fotograma del film, La gaviota

La història, ambientada a finals del segle XIX, té lloc a una casa d’estiueg on un grapat de personatges pateix les conseqüències d’una enamoraments poc encertats. En el paper protagonista, Annette Benning, donant vida a l’actriu Irina Arkàdina, que arriba a la casa amb el seu amant. Allà l’esperen el seu germà i el seu fill i la jove i ingènua aspirant a actriu Nina Zarechnaya (Saoirse Ronan).

Tràiler del film

La Reina Victoria y Abdul, Stephen Frears

Continuem en el segle XIX i us presentem el, fins ara, darrer film del realitzador Stephen Frears. L’autor de Las amistades peligrosas i Alta fidelidad, entre moltes d’altres, va filmar l’any 2017 La Reina Victoria y Abdul.

Pòster de la pel·lícula La Reina Victoria y Abdul

Judi Dench interpreta per segona vegada a la seva carrera a la reina Victòria d’Anglaterra. L’any 1997, Dench es posava en la pell de la monarca a Su majestad Mrs. Brown. Ara, torna a a donar vida el mateix personatge tot i que uns quants anys després, en les acaballes de la seva vida.

El film està basat en el llibre Victoria & Abdul de Shrabani Basu.

Basu és una periodista que gràcies a la seva investigació va treure de l’oblit intencionat l’estreta relació entre la reina Victòria i el seu jove assistent Abdul Karim.

Fotograma del film La Reina Victoria y Abdul
Fotograma del film

El mandat de la monarca britànica va ser especialment llarg i l’any 1887, durant els actes de celebració dels cinquanta anys de la seva entronització, va conèixer el jove Abdul. Abdul era un dels cambrers dels prínceps de la Índia que assistien als actes festius i, de manera relativament ràpida, Abdul Karim va passar a ser el conseller més poderós de la reina.

La relació, evidentment, no va passar desapercebuda a la pròpia família de la reina ni als membres de la cort que van sotmetre el jove a multitud de prejudicis racials i socials. Tot i això, la relació de confiança entre tots dos es va allargar fins a la mort de la reina. Va ser llavors quan els hereus de la monarca van fer tot el possible per esborrar qualsevol testimoni de l’amistat entre ambdós. I així va seguir fins que la periodista Shrabani Basu en va treure l’entrellat.

Tràiler de la pel·lícula

Totes dues pel·lícules estan disponibles a les biblioteques de Vilanova!

Funny Girl