Jordi Pujol, la gran família
Jordi Pujol Ferrusola volia dedicar-se a la política i va col·laborar amb un grup que volia interrompre el missatge del rei Joan Carles I als Jocs del 92 amb un missatge nacionalista, però finalment no es van atrevir. Aquesta és una de les anècdotes que l’expert en política Maiol Roger explica a Jordi Pujol, la gran família. Un llibre en què retrata totes les persones que han envoltat Jordi Pujol al llarg de tota la seva trajectòria política, des del seu pare Florenci fins a Artur Mas, passant per Lluís Prenafeta.
El llibre és una dissecció, a partir de 18 personatges, d’un partit polític i de l’home que el va fer gran. Hi ha de tot: corrupció, morts, traïcions, personalitats contraposades, sexe, molta èpica i gens d’ètica. Al món real, ho demostra el llibre, per ser algú políticament cal cultivar fidelitats. El que relata Roger no és cap ficció, ha estat part de la nostra vida.
«Crec que he estat preparat per a tot en aquesta vida, menys per al deshonor.» Són paraules de Jordi Pujol i Soley, activista antifranquista, banquer de país i molt honorable president de la Generalitat durant vint-i-tres anys. Tota la seva trajectòria ha estat sustentada en una «gran família» que li ha permès enlairar-se fins a esdevenir un mite per a molts catalans. Fins que el dia 25 de juliol de 2014 va confessar que durant trenta-quatre anys havia amagat una herència del seu pare Florenci a Andorra. I el mite va enrunar-se amb deshonor.
Florenci Pujol, Marta Ferrusola i els set fills del matrimoni, Francesc Cabana, Lluís Prenafeta, Macià Alavedra, Javier de la Rosa, Miquel Roca, Josep Antoni Duran Lleida, Felip Puig i Artur Mas són alguns membres d’aquesta gran família, protagonistes d’aquest llibre periodístic que repassa el cercle de poder i influència que ha acompanyat a Pujol tots aquests anys.
No és un llibre d’investigació, no espereu trobar-hi secrets fins ara amagats, grans descobriments. És una crònica feta a partir de dades públiques, ordenades de manera exemplar, i repescant notícies que havíem mig oblidat o que no teníem clares. Això no li treu gens de mèrit, tot el contrari. Aquestes dades, col·locades una darrera l’altra al llarg de dues-centes seixanta pàgines, creen un relat d’una força esfereïdora.
L’autor del llibre, Maiol Roger (Vilanova i la Geltrú, 1986), és llicenciat en periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona. Des de 2008 treballa al diari El País, on ha passat la major part del temps escrivint sobre política catalana: de la sentència de l’Estatut al procés sobiranista. Forma part de l’equip fundador de l’edició en català del diari, elpais.cat. També col·labora a RAC1 i a Catalunya Ràdio.
Aquí podeu veure l’ Entrevista del programa 8al dia, de 8tv, al Maiol Roger sobre el seu llibre:
En aquest enllaç trobareu tots els llibres que sobre Jordi Pujol i Soley podreu trobar a les biblioteques públiques de la ciutat.