Georges Méliès. La màgia del cinema
El CaixaForum rendeix homenatge durant aquesta primavera al cineasta Georges Méliès a través de l’exposició Georges Méliès. La màgia del cinema. La mostra, oberta fins al proper 24 de juny, es focalitza en la figura i l’obra de la figura que ha estat considerada com el primer il·lusionista, i geni precursor de la ciència ficció i la màgia aplicades al cinema. Si es decideix visitar-la es podrà gaudir de pel·lícules, fotografies, dibuixos, pòsters, aparells originals de l’època, vestuari, maquetes, documents i vint-i-una pel·lícules de principis de segle que recreen l’ambient cinematogràfic d’aquella època aprofundint en les arrels estètiques i culturals del geni francès.
A finals del segle XIX, Georges Mèliès, va simultaniejar la feina de casa de director del teatre amb les de reporter i dibuixant en el periòdic satíric La Griffe, on el seu cosí Adolphe exercia com a redactor cap. Els anys següents s’escenifiquen en el teatre amb espectacles d’il·lusionisme, on els decorats, trucs i maquinària van ser en la seva majoria creats pel propi Méliès.
Però el moment més important en la seva vida va arribar un 28 desembre de 1895. Méliès va assistir convidat pels Lumière a la primera representació del Cinematògraf, va quedar tant impressionat que va decidir comprar una màquina immediatament als Lumière, però aquest li van negar la seva venda. Però no va defallir i va seguir entestat a fer-se amb l’invent, però davant la impossibilitat d’aconseguir-ho va optar per construir la seva pròpia màquina cinematogràfica.
Le voyage dans la Lune va ser la seva pel·lícula més coneguda, és una història basada en les novel·les de Jules Verne i H. G. Wells que ha estat represa constantment: un grup de científics planegen un viatge a Lluna, i per aconseguir-ho van a una fàbrica d’invents increïbles. Aquí són col·locats en un canó que els dispara cap a l’espai, caient sobre l’ull d’una lluna construïda de guix (aquesta imatge és cèlebre fins avui). La construcció de l’escenografia és impressionant: l’Óssa Major és personificada per joves vestides d’estrelles, fongs gegants, rius lunars i altres selenites semblants a crustacis. A partir d’aquest moment el cinema va ser diferent: van sorgir realitzadors amb diferents visions del món que van perfeccionar l’art i la tècnica, convertint el cinema en un mitjà d’expressió diferent a tot allò conegut fins aleshores.
Georges Mèliès va ser creador del voltant de cinc-centes pel·lícules, però la gradual transformació de la indústria monopolitzada per Edison als Estats Units i Pathé a França, juntament amb l’arribada de la Primera Guerra Mundial, van afectar al seu negoci, que va ser declinant sense remei. A l’any 1913 va prendre la decisió de retirar-se de tot contacte amb el cinema.
George Mèliés. La magia del cine.
Biblioteca Joan Oliva i Milà.
