Lamia

Lamia és una figura de la mitologia grecoromana. Antecedent de la vampiressa moderna, era una de tantes amants humanes de Zeus de la qual Hera estava gelosa. Va acabar matant als seus fills i convertint-la en un monstre meitat dona i meitat serp. Les mares gregues la usaven com a home del sac per espantar als nens. Les làmies són també personatges que apareix en el folklore de diverses cultures com ibera, basca, búlgara…. Però jo em quedo amb aquesta grecoromana. Rayco Pulido Rodríguez.

lamiaA la Barcelona de 1943 l’assassí més sanguinari que ha vist la ciutat camina solt. Maurici Herr Doktor, detectiu privat poc convencional, aparcarà la seva agenda per donar caça al criminal. Per ara els seus clients hauran d’esperar, entre ells, la Laia. Ella te trenta-dos anys i, tot i ser orfe, ara té tot el que sempre ha desitjat, però la seva vida no deixa de ser una mentida. Lamia parla d’una societat al complet de l’Espanya de postguerra instal·lada en les falses aparences, en les enveges soterrades, en els egoismes clamorosos i en els afanys inconfessables.

La Laia treballa com a redactora en el programa de ràdio preferit per les senyores de l’època, El Consultori d’Elena Bosch, un espai dirigit per membres de l’Església, que busca fomentar els bons costums a través d’adoctrinar les dones en el respecte a seus marits i el sofriment en el matrimoni.

Lamia està protagonitzada per una jove guionista de Ràdio Barcelona que busca al seu marit desaparegut mentre amaga el que sembla ser un grapat de secrets més ben foscos. És aquesta una història a la qual li agrada jugar amb les falses aparences, a través de l’engany permanent i marcada per uns personatges tèrbols i una protagonista tan enigmàtica com aparentment desequilibrada.

rycopulidoEn el transcurs de les seves vinyetes, a través del dibuix en blanc i negre, es descriu una època sinistra on la dona té un paper gairebé instrumental, un alè de reivindicació feminista recorre tot el còmic, que la condemna a l’ostracisme si gosa desafiar mínimament els seus deures familiars. Un ambient habitat per degenerats, veïnes xafarderes, guardians de la moral diversos, membres eclesiàstics podrits pel seu propi poder, indigents estranys, mitjans de comunicació controlats per l’Església i fins a un detectiu dubtós que no dubta a recórrer a la hipnosi per aconseguir els seus propis objectius.

El canari Rayco Pulido és un artista sòlid i original, lloat per la crítica i nominat a premis per Nela, candidata a Millor Obra Nacional al Saló del Còmic de Barcelona 2013 i també per Lamia en els premis del Salón del Cómic de Barcelona a la categoría de Millor obra nacional de 2016.

• Como se hizo Lamia
  • 50 cómics esenciales de 2016
  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Morello