Joaquim Budesca, pintor incansable

Budesca

El dimarts 14 de juny, l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, lliurarà la medalla de la ciutat al pintor vilanoví Joaquim Budesca i Català (1930) per retre-li homenatge per la seva llarga trajectòria artística que mitjançant les seves exposicions ha portat Vilanova i la Geltrú arreu del món.

El pintor homenatjat veurà exposada la seva obra per segona vegada al Centre d’Art Contemporani La Sala. La primera ocasió va ser amb Budesca. H2O Aigua, l’any 2007, sent la primera exposició monogràfica que acollia La Sala després d’obrir les portes, on es mostrava la darrera producció de l’artista.

Aquest segon cop, a partir del 14 de juliol, les parets de La Sala veuran una retrospectiva de la llarga trajectòria artística de Budesca, comissariada també, com amb H2O, per la historiadora de l’art Isabel Coll.

Quadre BudescaBudesca és conegut sobretot per les seves pintures, paisatges i marines d’estil propi. Tot i així, fa tres anys la biblioteca Armand Cardona va acollir una exposició de l’artista, on es mostrava un Budesca desconegut, com a dibuixant de còmic, que comprenia la producció entre els anys 1953 i 1970. Kimo o Kimo Budesca o Budesca, que era com signava aleshores, va treballar per dos estudis de còmic de Barcelona, els Estudis Ferrando i Selecciones Ilustradas, i també publicà alguna tira a la premsa.

Als anys seixanta el dibuixant i guionista Josep Toutain director de Selecciones Ilustradas, s’havia convertit en l’agent català amb més contactes internacionals que hi havia aleshores a Espanya, aconseguint que diversos dibuixants publiquessin a l’estranger, a països com França, Anglaterra o els Estats Units, i Budesca va signar algun d’aquests còmics. Cap al 1965 Budesca va deixar el món del còmic, tot i que es va publicar algun còmic seu anys més tard.

Podeu trobar el díptic que vam preparar per l’exposició aquí: Dítpic Exposció Còmic Joaquim Budesca

Davy Crokett Còmic

Des de l’any 67, que va fer la seva primera exposició com a pintor, en van seguir moltíssimes més, fent aproximadament unes 120 a diverses ciutats com Ginebra, Lisboa, Chicago, Madrid i Niça, entre d’altres.  A més, les seves obres estan exposades a moltes llars de la ciutat com també a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer.

Vestit de diablesTambé és conegut a Vilanova per haver pintat els vestits dels Diables l’any 1995, haver fet algun cartell dels Tres Tombs, Carnaval i Festa Major, per haver il·lustrat diversos llibres de col·lecció local, com Cent Indrets de Vilanova i la Geltrú amb textos d’Oriol Pi de Cabanyes, Joan Callejón, Xavier Garcia i Albert Virella-Bloda, El cantor sense llengua, llibre de poemes de Teresa Costa-Gramunt, per haver realitzat les portades dels discs compactes de la pianista vilanovina Leonora Milà, per guanyar l’any 2004 el Concurs de disseny de les carrosses per a la cavalcada dels Reis d’Igualada, i un llarg etcètera.

A la vora del mar, passejant per la Rambla i pel Garraf, llegint el diari en una terrassa de Vilanova i la Geltrú… és fàcil trobar-se en Joaquim Budesca. Aquest entorn proper li ha servit d’inspiració per a les seves pintures que ha traslladat al llenç o paper en les llargues hores a l’estudi.

Podeu trobar més informació en format digital al Retrat de Budesca de la mà de Carles Garcia Guinda i a l’entrada que té l’artista a la Vikipedia, que està molt ben documentada.

Les biblioteques de Vilanova i la Geltrú, Joan Oliva i Armand Cardona, amb motiu del lliurament de la medalla exposaran una selecció de documents relacionats amb aquest artista vilanoví. En aquest enllaç podeu trobar el llistat d’aquesta selecció de fons.

Súper 8