Fènix 11*23

Portada llibreCartellAhir divendres es va estrenar als cinemes la pel·lícula Fènix 11*23 dirigida pel Joel Joan i el Sergi Lara basada en a història real de l’Èric Bertran, un nen de 14 anys que l’any 2004 crea un web inspirat en Harry Potter i l’Orde del Fènix per defensar la llengua catalana.

Una nit, trenta guàrdies civils de la brigada antiterrorista de Madrid irrompen a casa seva i l’acusen de terrorista informàtic. El seu crim: enviar un correu electrònic a una cadena de supermercats demanant l’etiquetatge en català.

Interpretada per Nil Cardoner en el paper protagonista i secundat per Rosa Gàmiz i Àlex Casanovas com els pares, el film arrenca advertint l’espectador que el que veurà a continuació és “una història real”.

Tant és així -tret de les habituals llicències artístiques, com ara inserir una història d’amor adolescent i crear els ficticis supermercats Diana com a denunciants-, que l’espectador té la sensació de rememorar els fets tal i com van passar.

Fotograma

L’estupefacció, l’angoixa, el patiment, l’ombra del reformatori -a Èric li podrien haver caigut fins a vuit anys de condemna- se succeeixen en una pel·lícula que no amaga el paper dels partits polítics catalans, en especial ERC, que es va implicar en el cas, i que recorre els escenaris per on va transcórrer la realitat on no hi falten casernes de la Guàrdia Civil -amb el seus cartells del ‘Todo por la patria’- i l’Audiència Nacional, on Èric va haver d’anar a declarar.

I tot acompanyat d’una història -també real- de bullying en la que s’arriben a confondre els ganàpies de l’institut amb la fiscal de l’Estat.

La història es va plasmar en un llibre, Èric i l’exèrcit del fènix. Acusat de voler viure en català, escrit pel mateix Èric i publicat l’any 2005  i que va vendre més de 13.000 exemplars.

El llibre va ser adaptat com a obra de teatre l’any 2007 per en Victor Aleixandre i en Pep Planell i va estar dos mesos en cartell al Teatre Borràs de Barcelona per després fer una gira pels Països Catalans.

La pel·lícula és una crítica contra l’abús de poder però també una crida en defensa de la llengua i la identitat catalanes contra els aparells de l’Estat i un crit independentista arribat en el marc d’un procés polític que pot canviar el futur de Catalunya.

Us deixem amb el making of de la pel·lícula.

Súper 8