La nit més màgica de l’any…

Els Reis de l’Orient… Reis d’Orient o simplement els Reis, són, segons el Nou Testament, uns mags (o savis, segons la traducció) que van portar regals a Jesús, guiats per una estrella. Aquests regals van ser or, encens i mirra.

3_reis_mags.jpg

Les diverses tradicions donen noms diferents als mags:

A occident, l’església, des del segle VIII els anomena, en llatí: Caspar, Melchior, Balthasar. Els noms es troben ja en un manuscrit grec del segle VI, traduït als Excerpta Latina barbari. El text llatí Collectanea et Flores continua la tradició dels tres reis i els seus noms i en detalla els dons que van fer.
Gaspar apareix en altres fonts com a Jaspar. Als Fets de Tomàs, apòcrifs, porta el nom de Gondophares o Gudapharasa, d’on vindria Gaspar. Aquest Gonfophares hauria estat un rei indo-part.
Els cristians siríacs anomenen els reis Larvandad, Gushnasaph, Hormisdas, noms d’origen persa.

L’església etiòpica els anomena Hor, Karsudan i Basanater; els armenis, Kagpha, Badadakharida i Badadilma.
melcior.gifEl rei Melcior és de pell clara, perquè ve d’un país on la gent tenia la pell d’aquest color. És el rei amb l’aspecte més vell, amb la barba i els cabells totalment blancs. És bondadós i bon jan, i sol portar als nens tot alló que el demanen. Fins i tot a aquells nens, que no s’ho mereixerien, però que prometen que es portaran millor.gaspar.gif

El rei Gaspar és de pell clara i té els cabells castanys, perquè ve d’un país on la gent és així. Com Melcior va vestit segons l’estil gòtic. És molt generòs amb els nens que s’han portat be, però als que no, els deixa carbó, com a adverténcia, que si no es porten be, no els portaran res l’any vinent.Tradicionalment a Alcoi el rei negre és Gaspar.

baltassar.gifEl rei Baltasar és de pell negra i va vestit segons l’estil dels àrabs, perquè ve d’un país on la gent és així. En les icones antigues no apareix com a negre, ja que era sinònim de no cristià i no es concebia un mag infidel. És el més alegre, porta regals par tots, però no sol portar joguines cares, perquè encara queden molts d’infant en aquest mon que no tenen res. Al Rei Baltasar li agrada que els nens siguin generosos.

La Nit de Reis es celebra a tota la península ibèrica i a part de Sud-Amèrica del 5 al 6 de gener de cada any. Durant els dies previs, els nens i les nenes escriuen la carta als Reis Melcior, Gaspar i Baltasar tot demanant allò que desitgen, es comporten una mica millor que els dies anteriors (per por que els Reis no satisfacin els seus desitjos) i es preparen emocionalment per l’arribada dels Reis.
Es tracta d’una festa cristiana que té el seu origen en el Naixement de Jesús a Betlem. Segons aquesta tradició, el nen Jesús va rebre la visita de tres savis que seguint l’estrella d’Orient li van regalar or, encens i mirra.

Els patges i carters reials:
eliseucarterreial.jpg

• A Vilanova i la Geltrú, l’Eliseu, és el carter reial. L’Eliseu és l’encarregat de recollir totes les cartes dels nens i nenes de la ciutat i fer-les arribar als Reis.

A la biblioteca trobareu el conte: Eliseu, carter reial escrit per la Jordina Biosca i il·lustrat pel vilanoví Carles Hernàndez.

• A l’àrea de Barcelona el Patge Gregori és el patge amb més poder dels Reis Mags.
  • A la Catalunya Nord i part de la província de Girona en Fumera.
  • A Cornellà de Llobregat és el Mag Maginet qui prepara la seva arribada.
  • A Igualada i a Ponts el patge Faruk és l’emissari dels reis.
  • A Terrassa el patge Xiu-Xiu (Hassim Jezzabel per al rei Gaspar, rei al que serveix).
  • A Mollet del Vallès és el patge Xumet l’emissari dels reis, on dies abans arriba a Mollet i visita diferents zones de la ciutat perquè tots els nens i les nenes el puguin veure i donar-li el seu xumet.
  • A Sant Feliu de Llobregat és el patge Shelim l’emisssari dels reis. El dia previ a l’arribada dels reis recull les cartes dels infants al parc del poble. En Shelim és ajudat pels seus companys Xiormel, Pargas i Sartabal.

Cal portar-se molt bé per no rebre un carregament de carbó!!!

Spro_3