Festival del Xató i la Cuina d’Hivern

El morter a puntAquest diumenge 22 de novembre, en el marc del Festival del Xató i la Cuina d’Hivern que dóna el tret de sortida de la temporada gastronòmica d’hivern, se celebra el XV Concurs Nacional de Xató a la Plaça de la Mediterrània de Vilanova i la Geltrú. Es tracta de demostrar les habilitats culinàries de cada participant i realitzar la millor salsa de xató passant un agradable matí amb tots els participants. La inscripció és gratuïta.

El festival comptarà amb un mercat de productes de l’horta vilanovina, estands de degustació de vi i cava del Garraf, degustació de xató i d’altres plats típics de Vilanova i la Geltrú, concurs de mestres xatonaires, tallers de cuina, tastos de vins i caves del Garraf, i molt més.

Festival del Xató i la Cuina d’HivernA la tarda i a partir de les 16h, s’ofereix una jornada de portes obertes als cellers i les sínies de Vilanova i la Geltrú. No cal participar a la jornada del matí però sí que és necessari apuntar-s’hi. Ho podeu fer el mateix dia 21 de novembre a través de l’Oficina d’Organització a la Plaça de la Mediterrània, a partir de les 10h.

El xató està relacionat amb la cultura del vi, ja que el fet de fer una petita aixeta a la bóta per veure’l, s’anomenava aixetonar. Durant aquesta festa també es feia un àpat amb ingredients salats com tonyina, anxoves, bacallà, olives, amb unes fulles d’escarola, i amanit amb una salsa de característiques àrabs. El nom del plat, xató,doncs prové del fet que aixetonaven.

Els tallers de cuina del festival

Més informació a:

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Morello