Visita d’en Jordi Lara a la Crisàlide

La tertúlia: 14 d’octubre de 2020

Després de tot el que ens ha passat, hem aconseguit la petita-gran victòria de reemprendre de manera presencial el Club de Lectura La Crisàlide de la Biblioteca Joan Oliva.  De la mà de l’Aida Moral, entrem a la Sala Noble de la Casa Olivella, amb distanciament, amb mascaretes, amb aforament reduït…però amb molta il·lusió, i amb la presència d’en Jordi Lara,  autor de “Sis nits d’agost”.

Coberta del llibre Sis nits d'agost

Ha fet les presentacions na Teresa Forcadell, donant-nos la benvinguda a l’autor, als lectors i lectores i a mi mateixa, com a conductora. Després d’unes paraules de presentació d’en Jordi Lara, ell mateix ens ha explicat l’origen de la novel·la: mentre passava uns dies a Ribes de Freser, va tenir notícia que a poca distància d’allí hi havia el lloc on Lluís Maria Xirinacs “s’havia deixat morir”. La imatge d’aquell home famós, protagonista de sonades vagues de fam, plantades davant de la presó Model i lluitador contra el model d’Estat espanyolista i també contra el conformisme de la societat capitalista, deixant-se morir a la intempèrie, al ras del Pla del Pegot, al peu del Taga, va impactar en la imaginació de l’autor –que no l’havia conegut personalment- fins que va decidir fer-ne una novel·la.

Va voler fer una novel·la de no ficció, no tant sobre el personatge de Xirinacs (sobre el qual es va documentar exhaustivament amb bibliografia, lectura de les seves obres de reivindicació política i de teoria filosòfica,  i també amb visites i entrevistes als seus amics), sinó sobre aquesta voluntat de morir d’una manera escollida, amb una mort volguda que no és un suïcidi.

Ens visita l’autor Jordi Lara

El periodisme, ens ha dit en Jordi Lara, hauria parlat de la història de Lluís Xirinacs. La literatura, en canvi, es pregunta com va morir, quin significat va tenir la seva mort i quin servei ens fa saber-ho. Escriure un llibre és una aventura.

Imatge de la visita de l'escriptor Jordi Lara al club de lectura La Crisàlide

Després d’aquestes explicacions, hem obert el torn de preguntes. Isabel Marimon ha remarcat la poesia que hi ha en el primer capítol, i com tot el llibre li havia interessat extraordinàriament.

Anna Mª Montané ha trobat que, malgrat parlar de la mort, és també un cant a la vida, que se’ns presenta fins i tot des d’una quarta dimensió, sota el cel del 6 d’agost de 2007, quan Xirinacs feia 70 anys.

Na Paquita Puig ha comentat si, de fet, no parlava d’eutanàsia, i l’autor ha afirmat que Xirinacs havia estat un home que s’havia avançat al seu temps.

Els membres del club comenten l’obra…

En César Verdejo ha agraït la gran feina de l’autor en presentar aquesta figura d’una manera tan completa i acurada, així com un altre assistent que, ell mateix, havia conegut personalment en Xirinacs en els seus cursos de filosofia.

Rosa Llop ha coincidit plenament en el gran interès i fascinació que li desvetllava el llibre.

Ramon Also ha puntualitzat també un detall dels aclariments de l’autor, sobre una presó de capellans que el règim franquista va instaurar a Zamora.

Neus Solé, que va participar en la tertúlia virtual del mes de maig, ha remarcat que l’havia trobat un llibre molt interessant, que explorava aquell punt de misteri de la mort del protagonista.

I hem acomiadat la sessió, agraint també l’assistència d’en Joan Calderón i de l’Erika, una nova lectora del Club, i esperant que puguem tornar a reunir-nos en aquest marc fantàstic de la Casa Olivella, justament a les portes de les noves restriccions contra la Covid-19.

L’autor: Jordi Lara

Jordi Lara a la Casa Olivella

Jordi Lara és llicenciat en literatura catalana i també ha cursat estudis de piano i composició. Ha treballat com a periodista cultural a TV3, on ha dirigit els espais Sardana, Nydia, La sonora o Il·luminats.

Va debutar com a novel·lista el 2005 amb Papallones i roelles, una aproximació de no-ficció a la figura del coreògraf Salvador Mel·lo.

El 2008, amb Una màquina d’espavilar ocells de nit, va aconseguir repercussió de la crítica i entre els lectors; la novel·la –aplec de cròniques sobre l’art i la creació– narra la descoberta de la vida d’un jove integrat en una cobla de vells músics.

L’any 2016 va publicar el llibre de relats llargs, Mística conilla, que va rebre el premi de la Crítica Serra d’Or de Narrativa. El 2019 va publicar la novel·la Sis nits d’agost, una indagació literària sobre la mort com a riquesa a partir dels darrers dies del filòsof i activista Lluís Maria Xirinacs. Tots quatre llibres els ha publicat amb l’editorial Edicions de 1984.

El llibre: Sis nits d’agost

El 6 d’agost de 2007 Lluís Maria Xirinacs va sortir de Barcelona i va pujar a la muntanya per morir-hi sol. ‘Sis nits d’agost’ és la història d’aquella anomenada “mort volguda” de Xirinacs, un llibre que narra a través dels ulls d’un escriptor com va ser preparada aquella mort i com va afectar tantes persones.

La mort, com ha explicat el seu autor, és el tema central de la novel·la i n’hi ha altres que se’n desprenen com el compromís amb el col·lectiu i la llibertat individual.

Maria Rosa Nogué.
La Crisàlide.

Si voleu llegir el díptic complet de la sessió, amb tota la informació, feu clic a continuació:

A les biblioteques de Vilanova hi podeu trobar alguns dels llibres de l’escriptor Jordi Lara. Així doncs, no dubteu a consultar el catàleg.

Funny Girl