‘El amor es demasiado complicado. Cuéntamelo fácil’ un còmic de lectura fàcil
Loqueleo és el nou projecte de literatura infantil i juvenil de l’editorial Santillana. Es tracta d’una marca jove i dinàmica que recull el gran fons editorial amb el qual Santillana ha acostat la millor literatura a les escoles en els últims trenta anys, de la mà d’autors com Roald Dahl, Elsa Bornemann, Michael Ende, Gianni Rodari o Jordi Serra i Fabra, entre molts altres, amb la intenció de donar un nou impuls a la literatura i generar noves experiències de lectura.
A banda de publicar llibres d’autors consagrats com els que hem mencionat, Loqueleo es va proposar un repte: crear un llibre adreçat al nombre més gran de lectors possible, centrat en un tema universal, l’amor.
Per a això, van contactar amb AMÁS Fácil, un projecte del Grup Amás, que els va apropar a un col·lectiu molt divers: adolescents, immigrants, discapacitats intel·lectuals, persones amb trastorns mentals, gent gran…, en definitiva, individus amb dificultats de comprensió lectora i també, poc habituats o motivats a la lectura. També van contactar amb l’il·lustrador Andrés Guerrero i tots junts van col·laborar en la creació de El amor es demasiado complicado, un còmic que compta amb el segell de Lectura Fàcil.
Què és Lectura Fàcil?
Consisteix en una metodologia amb criteris semàntics, gràfics i morfològics específics, que permet a qualsevol persona entendre un text amb independència de les dificultats que tingui. En Lectura Fàcil no hi ha metàfores, dobles sentits, sigles o acrònims. Les frases són curtes i s’eviten les oracions passives, subordinades… Aquestes i altres normes faciliten l’accés d’un col·lectiu molt ampli i divers a la lectura.
Però per tirar endavant aquest projecte, no només es van tenir en compte els criteris de LF, sinó també que el còmic pogués ser llegit per qualsevol persona que gaudeixi amb una bona lectura, que s’emocioni amb les històries aparentment senzilles, quotidianes, que a tots ens afecten. Històries que ens parlen de l’assetjament, la frustració, l’alzheimer, la passió, la violència de gènere, la inclusió, la igualtat, el respecte o l’autoestima.
Per tant, aquest és un còmic apropiat per a tot tipus de lectors per la facilitat de la seva lectura, l’interès de les històries i la profunditat amb que s’aborda un dels temes universals per excel·lència, l’amor. Perquè tots vivim l’amor en qualsevol de les seves manifestacions i intensitats, perquè l’amor és massa complicat…
En aquesta novel·la gràfica, Andrés Guerrero ens presenta diferents cares d’una mateixa realitat. Quinze capítols que mostren la complexitat de l’amor a l’adolescència. Així, serem testimonis de l’angoixa d’aquest noi que es complica la vida amb relacions virtuals o la tristesa d’una jove enamorada del seu amic homosexual. Històries tan combatives com la d’una noia capaç d’enfrontar-se al violent xicot de la seva germana o simplement boniques, com la d’aquesta parella de músics que es treu unes monedes tocant al parc i descobreix que, malgrat les seves diferències, és més fort allò que els uneix. Un mosaic de personatges que ens mostren l’amor amb les seves misèries i les seves grandeses en una edat que imprimeix intensitat a cada experiència.
Andrés Guerrero Sánchez va néixer a Trujillo, Càceres, l’any 1958. Va començar publicant vinyetes humorístiques en algunes revistes, i després va passar del món gràfic al dibuix animat. Anys més tard va començar a il·lustrar llibres infantils, alguns escrits per ell mateix.
És col·laborador habitual de premsa i revistes. En 2009 va aconseguir el Premi CCEI d’Il·lustració per Cinco ovejitas, editat per SM en la col·lecció El Vaixell de Vapor.
Trobareu altres llibres de lectura fàcil a les Biblioteques de Vilanova.
Us deixem amb la ressenya del còmic que ha fet l’equip de Boolino.

