Setmana del Llibre en català

L’avinguda de la Catedral de Barcelona acull, entre el 6 i el 15 de setembre, la 31 edició de la Setmana del Llibre en Català, que en l’edició d’aquest 2013 comptarà amb més expositors que en anys anteriors, amb gairebé 250 activitats adreçades al foment de la lectura i amb un punt de llibre commemoratiu a partir d’una obra de Gino Rubert.

31 Setmana del Llibre en catalàCom és habitual, la Setmana del Llibre en Català se celebra coincidint amb la Diada Nacional de Catalunya, i si l’any passat la fira es va haver d’ adaptar a la gran manifestació de l’Onze de Setembre, que va passar per la Via Laietana, enguany haurà de conviure amb la Via Catalana, que té previst passar per l’avinguda de la Catedral.

En concret, el tram 737, provinent de l’avinguda Francesc Cambó, travessarà la Via Laietana per la plaça d’Antoni Maura per recórrer de punta a punta l’avinguda de la Catedral, fins arribar a la plaça Nova, per tombar pel carrer del Bisbe en direcció a la plaça de Sant Jaume.

En la 31ena edició de la Setmana del Llibre en Català hi participen més de 60 editorials catalanes, prop de 40 entitats, 10 llibreries, un centenar de biblioteques d’arreu del país i una vintena d’escoles.

Pep AlbanellUn dels protagonistes serà l’escriptor Pep Albanell, que el 12 de setembre rebrà el premi Trajectòria, atorgat per la comissió organitzadora de la Setmana.

Entre els actes que se celebraran hi ha l’especial protagonisme de Salvador Espriu, en la celebració del seu any, ja que el dia 8 de setembre grups de teatre amateur de Catalunya oferiran fragments de les seves obres.

També es recordaran les figures d’altres autors que aquest any també compleixen centenari, com Joana Raspall, Vicent Andrés Estellés, Joaquim Amat Piniella, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Joan Teixidor i Marià Villangómez. També es recordarà la figura de Miquel Martí i Pol i la commemoració dels fets del 1714 tindrà un especial ressò amb celebracions específiques.

Entre els escriptors que es deixaran veure per la Setmana estan Albert Sánchez Piñol, Carme Riera, Eduardo Mendoza, Isabel-Clara Simó, Antonio Baños, Care Santos, Jordi Coca, Joan Barril, Ada Castells, Maria Barbal o Joan Margarit, entre d’altres.

Activitats dinamitzadores de la lecturaEdició rere edició, la Setmana ha esdevingut una eina per apropar als lectors les publicacions de les editorials, tot donant visibilitat als llibres i les revistes, oferint recomanacions de lectura i organitzant diferents activitats dinamitzadores de la lectura i del llibre en català.

En aquest sentit la Setmana comptarà amb la col·laboració de les biblioteques públiques, de diverses entitats culturals i de les pròpies editorials.

En total aquest 2013 hi haurà unes 250 activitats de diferents tipus per a públic adult i juvenil i per a públic familiar: lectures, itineraris, presentacions, matinals familiars, commemoracions… programades per editorials, llibreries, institucions i entitats, amb la finalitat de divulgar la lectura en català.

Punts de llibre. Gino RubertCom cada any, la Setmana editarà una sèrie de quatre punts de llibre col·leccionables que es podran comprar durant els dies de celebració de la fira. En aquesta 31 edició els punts de llibre s’han fet a partir d’una obra cedida per l’artista Gino Rubert.

Es tracta de Hide and seek (Fet i amagar) realitzada l’any 2010 amb tècnica mixta/paper de 122 x 160 cm.

Altres autors dels punts de llibre de col·leccionista de La Setmana han estat els artistes Helena Basagañas i Santi Moix.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

sofeita