Mafe Senegalese

Riu de pesca del Senegal

La cuina del Senegal, és una de les característiques més riques de la seva cultura i la seva gastronomia és una de les millors d’Àfrica, és una cuina senzilla on predominen els cereals com a aliment bàsic en la seva cuina, com l’arròs ingredient principal de molts dels seus plats, a més de carns, peixos, verdures, espècies, olis i salses.

Alguns plats típics destacats són el Tiéboudienne que és considerat el plat nacional, es compon d’arròs acompanyat de peix i llegums, el Yassa au poisson, arròs amb peix, o au poulet (arròs amb pollastre). Un altre dels plats típics és el Thion, es tracta d’un plat de gambetes amb salsa de tomàquet. Pel que fa a la beguda típica es troba el bisap, una beguda que té un color violeta, feta a base d’aigua i fulles d’Hibiscus. També podem trobar rics sucs de fruites exòtiques com mango o guaiabes. La cervesa i el vi de palma, són altres de les begudes que es troben en aquest país de l’Àfrica conegut per l’arribada a la seva capital de la cursa de raids més famosa del món.

Un moment en la vida a SenegalEntre els diferents plats que podem degustar si decidim fer un viatge a Senegal en destaquen:

Thiebou Dyenn: Aquest plat és típic del Senegal, es compon bàsicament d’arròs i de peix, preparat amb una salsa de tomàquet lleugera i una varietat sorprenent d’ingredients.

Thiebou Yapp: Aquest és el plat de l’arròs amb carn, es prepara a les regions de l’interior, on el peix no abunda o durant les cerimònies.

Mapa d’AfricaYassa: El pollastre yassa sol ser el plat de la cuina senegalesa més apreciat pels estrangers. Aquest plat pot ser també peix yassa.

Suposar Kandia: Aquest plat és d’origen Peul. És un plat de bon gust i molt ric en varietat d’ingredients. Porta oli de palma, d’okra, trossos de peix sense espines, carn, ceba … és un dels plats més complets de la cuina senegalesa … i el fet de barrejar tants ingredients ens porta a anomenar aquest plat amb el nom de Suposar Kandia.

Mafe: Es compon d’una densa i especiada salsa de cacauet, i se serveix amb peix o carn. És un dels plats de Senegal interior, per la manca de peix fresc, a més de per la gran producció de cacauet d’aquestes regions de l’interior del país, el mafe representa un plat especialment deliciós i fàcil a preparar, però compte amb demanar molt, doncs amb poc t’omple la panxa. A l’Àfrica es diu panxa plena, negre content.

IngredientsIngredients:

Mafe de SenegalEls ingredients són per a sis persones:

• 2 patates dolces o ñames i 2 pastanagues, pelades i tallades en cubs
    oli de cacauet o oliva
  • un o dos pollastres, tallats en trossos petits (filets o cuixes, segons el gust, 1.5kg aprox.
  • sal i pebre negra
  • 1 litre de brou de pollastre
  • 3 tomàquets, tallats (o tomàquets en conserva, o salsa de tomàquet o pasta de tomàquet)
  • 2 cebes
  • 1 all picat
  • 1 pebrot picant tallat (optatiu)
  • mitja cullera de cafè de gingebre mòlt
  • una mica de farigola
  • una albergínia, o una dotzena de okra, o mongetes, fesols blancs en conserva, o blat de moro en conserva
  • 1 pebrot verd tallat
  • una tassa de cafè de pasta de cacauet
  • 1 Kg d’arròs
    PreparacióPreparació:

En primer lloc posem a coure al vapor les patates dolces o names i pastanagues fins que comencin a posar-se tendres. Tot seguit en una olla gran posem a sofregir el pollastre en oli calent, fins que es dauri. Afegim sal i pebre. Reduïm el foc, afegim una tassa del brou del pollastre i deixem a foc lent.

En una altra paella o paila, al mateix temps, sofregim els tomàquets, les cebes, l’all, els pebrots amb l’oli molt calent per afegir les espècies. Posem les verdures opcionals com poden ser albergínies, o una dotzena d’okra, poden ser mongetes, fesols blancs en conserva, o fins i tot blat de moro. Per afegir després la pasta de cacauet i la resta del brou de pollastre.

Es remena fins que quedi una salsa llisa i un cop aconseguida, afegim tot a l’olla amb el pollastre i deixem a foc lent, remenant sovint fins que es facin entre 20 a 30 minuts al nostre gust.

Llibres

• Cocina senegalesa
  • Gambia y Senegal
  • Senegal y Gambia

• Dabah
  • Jammu Africa
  • Made in Dakar
  • Senegal
  • Senegal: urban rhythms
  • Infantil

• Hoy dia en Senegal
  • Senegal

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Morello