La vida sense la Sara Amat, Pep Puig. Premi Sant Jordi 2015

pep-puig-portada-sara-amatL’obra guanyadora del 56è Premi Sant Jordi de Novel·la és novetat aquesta setmana a la biblioteca Joan Oliva. La vida sense la Sara Amat, de Pep Puig, és una història d’amor preadolescent, però no només això. És una mirada enrere, una evocació d’aquell moment de la vida que es troba entre la infantesa i l’edat adulta. El narrador de la història és un Pep de cal Sabater, ja adult, que rememora els fets que van originar el principi del final de la seva infantesa.

En Pep de cal Sabater nen viu a Terrassa i passa temporades durant l’estiu a Ullastrell, amb la padrina. Allà hi té una colla d’amics amb qui comparteix jocs durant les vacances escolars. Formen un grup més aviat homogeni, de nens confiats i obedients, excepte per la Sara, la Sara Amat del títol. La noia té 13 anys, una intel·ligència superior a la mitjana i un caràcter del tot inconformista i independent. Ella ja ha traspassat la línia que separa la infantesa de l’edat adulta i ha pres la decisió de marxar del poble.

Pep_PuigUna tarda de primers de setembre, quan la colla està jugant a cuit i amagar (a cuca amagar, com li deien els de la zona) la Sara Amat desapareix. Tot el poble d’Ullastrell es mobilitza i la notícia surt publicada en el diari de Terrassa, poc més de vint-i-quatre hores després. Ningú no va tornar a saber res de la Sara Amat, excepte durant els deu dies i onze nits que van des de la desaparició de la noia (el 3 de setembre de 1981) i la tornada de’n Pep de cal Sabater a l’escola, a Terrassa (el 14 de setembre). Durant tot aquest temps, la Sara va romandre amagada a l’habitació de’n Pep, a casa de la padrina.

Allà, en aquella habitació, un Pep de cal Sabater, conforme amb el seu món i cada vegada més enamorat de la noia, i una Sara Amat, rebel i de fort caràcter, hi compartiran confidències, parlaran i s’hi barallaran. Tot això, fins a la desaparició, per sempre més, de la noia.

pep-puig-portada-sara-amat_rodonaPrimeres Pàgines.

Inspirada en un episodi real de l’autor, a ningú no se li escapen els trets coincidents entre l’autor, Pep Puig, i en Pep de cal Sabater, a banda del nom: tots dos nascuts a Terrassa el mateix any, el 1969. Tot i això, La vida sense la Sara Amat no és, en cap cas, una novel·la autobiogràfica. En Pep Puig va debutar en l’àmbit de la novel·la amb L’home que torna. Posteriorment, publicaria Les llàgrimes de la senyoreta Marta (2007) i el recull de contes L’amor de la meva vida de moment (2015).

Llibres

• La vida sense la Sara Amat
  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Funny Girl