El perro de Dios, de Patrick Bard

El perro de Dios, de Patrick BardL’escriptor, periodista i fotògraf francès Patrick Bard va néixer a Montreuil-sous-Bois, ciutat obrera dels voltants de París, el 1958. De nen la seva mare li llegia històries i li va ensenyar a estimar a Víctor Hugo. Quan tenia 19 anys va descobrir la fotografia i als 21, després d’haver conegut el gran Robert Doisneau, va entrar a treballar en la cèlebre agència Rapho. “Em vaig quedar només un any perquè jo era molt independent”, diu abans de precisar que en aquest llavors feia sobretot fotos socials i polítiques.

És autor d’innumerables articles a la premsa francesa i estrangera, denunciant els abusos que es cometen al món. Va debutar en la literatura amb La frontera sobre els assassinats de Ciudad Juárez, Mèxic. “Cada persona té els seus moments clau: el meu va ser el descobriment de la frontera mexicana”, afirma.

Ara ha vist la llum El perro de Dios, una novel·la que aprofundeix en la figura de la mítica Bèstia de Gévaudan. Bard i la seva dona, Marie-Bertha Ferrer, que és també la seva documentalista, han treballat durant molts anys recopilant informació per a aquest llibre, que Patrick Bard ha trigat més de tres anys a concloure. “No hi ha dubte que és un cas real. El que no se sap és el que va ser la Bèstia, només que va matar unes 150 persones en tres anys, entre dones i nens, cap home adult…”, explica.

La llegenda en què ens submergeix Patrick Bard a través de les investigacions del sacerdot Antonin Fages no és altra que la mítica història de la Bèstia de Gévaudan que durant anys va atemorir a la França del segle XVIII, que tancava amb por els ulls tement l’atac d’aquest animal que molts van descriure com “una pelussera de la qual emergeixen dos ulls grocs” o de la que es deia que “només un ésser amb una mica d’humà podria ser capaç de trossejar un cos d’aquella manera “.

La trama comença en 1798, quan les tropes de Napoleó preparen el setge a la ciutat de Roma. Mentre això succeeix, el sacerdot francès Antonin Fages intenta salvar de la biblioteca del Vaticà tants llibres i escrits com sigui possible abans que siguin destruïts per l’exèrcit invasor. Després de lliurar-se d’una emboscada que bé li podria haver costat la mort, Fages reviurà un infern que creia oblidat i que es manifesta en forma de manuscrit que posseeix una nova i definitiva pista sobre un cas que 30 anys enrere va marcar la seva joventut: el de un ésser anomenat La Bèstia meitat home i meitat animal que deixava al seu pas un rastre de cadàvers ferotgement mutilats.

Amb una bona dosi de intriga, una mica d’aventura i una gran quantitat de força narrativa, Bard ha aconseguit crear un thriller històric de terror d’excel·lent factura. Una lectura demoníaca que busseja en la llegenda popular, en la veritat criminal i en els foscos interessos de les classes dominants, una història en la qual la por i el misteri es donen la mà i caminen junts.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

sofeita