La Vall de la llum. Toni Cruanyes. Premi Josep Pla 2022

La novetat d’aquests mes de febrer a la biblioteca Joan Oliva és l’últim Premi Josep Pla, La Vall de la llum de Toni Cruanyes. És gentilesa de Llorens llibres.

Coberta de La Vall de la llum

El meu avi era obsessiu amb els viatges. No volia perdre’s res del que llegia a les guies d’aquells països amb tanta història i plens de cultura i coneixements. Els viatges amb ell devien ser esgotadors. Calia visitar-ho tot. Res de relaxar-se o de gaudir del descans i les caminades sense pressa. Tenia un caràcter espartà, especialment respecte a les obligacions que es posava a si mateix. No hi veia cap necessitat a gastar diners en àpats o restaurants bons. Si ho feia, era per acontentar l’àvia Teresa. En canvi, a ella li interessava tot el que li explicaven, però volia gaudir també del plaer d’estar-se a l’hotel o anar a un restaurant car.

Fragment, inici del capítol titolat LA FESTA MAJOR

Aquesta novel·la de no-ficció és un homenatge al seu avi, Antoni Cruanyes i Becana, mort durant la primera onada de la pandèmia, l’abril de 2020. A través de la vida d’aquest personatge real i també dels de la resta, l’autor recorda la seva vida, que és la història d’un temps i d’un país. L’homenatge no és només per al seu avi, és més ampli, és per a totes aquelles persones que van sobreviure la guerra cívil i que malauradament han hagut de fer front a la pandèmia des de les residències geriàtriques.

Com diu el mateix Cruanyes,

He descobert secrets del meu avi, i també he entès millor algunes de les decisions que va prendre al llarg de la seva vida.

Amb un llenguatge planer i entenedor, us endinsareu en un relat íntim que és compartit per moltes famílies d’aquella generació.

Compost per cinc grans blocs, es detalla la vida de V. viatjant del passat al present i a l’inrevés, dels temps d’abans, de la guerra i la pandèmia, de la casa de l’avi i del que és el llibre, per acabar amb la memòria, tot recollit en trenta-tres capítols.

L’autor

Toni Cruanyes és conegut per la seva faceta periodística, ja que des del 2014 presenta el Telenotícies Vespre de TV3.

Podeu llegir una entrevista a Vilaweb, on explica el procés de creació d’aquesta seva primera novel·la.

Finalment, desitgem que aquesta lectura us agradi!

Goldfinch