‘Balzac i la petita modista xinesa’ – Dai Sijie
La història de Balzac i la petita modista xinesa està ambientada a la Xina durant l’època de la Revolució Cultural de Mao Zedong.
Dos amics de 17 i 18 anys, el narrador de la història i en Luo, son enviats a una muntanya a la província de Sichuan per ser “reeducats”, doncs se’ls considera intel·lectuals revolucionaris. Però el seu únic pecat és el de pertànyer a famílies burgeses i benestants, dedicades a la medicina, i per tant, sospitoses de ser “enemigues del règim”.
Un dia, Luo se’n va al poble veí perquè un famós sastre de la muntanya li allargués els pantalons, i allà es troba amb la seva filla, a qui tothom anomena, la petita modista. Aquest fet, trasbalsarà l’avorrida vida dels dos amics, que s’enamoren de la noia, coneguda per la seva bellesa però també per la seva manca de coneixements. En Luo acabava esdevenint el seu amant, però no diu res al seu amic per tal de no ferir-lo
Un dia, arriba a les seves mans un exemplar d’Ursule Mirouët, una novel·la de Balzac. Aquesta novel·la, no només impressiona als dos amics, sinó que també va transformant a la petita modista i li fan veure que hi ha un món més enllà de les seves muntanyes.
El llibre ha estat traduït a més de vint-i-cinc llengües, fins i tot al xinès, malgrat la posició delicada de la Xina davant d’aquest període de la seva història. La novel·la, tot i així, va ésser escrita directament en francès.
Dai Sijie(1954, Putian, Fujian, Xina) és un cineasta i novel·lista xinès.
Fa els estudis primaris fins que té dotze anys, i entra a l’institut l’any 1969.
Durant la Revolució Cultural (del 1966 al 1976) els seus pares, metges, anomenats “burgesos reaccionaris” són tancats a presó i ell es enviat l’any 1971 a un camp de reeducació a un poble molt mal comunicat a les muntanyes de la província de Sichuan.
L’any 1976 mor Mao Zedong i Dai Sijie inicia estudis d’art i història a la Universitat de Pequín. L’any 1984 rep una beca per estudiar a l’estranger i marxa a França, on estudia cinema. a al país gal i fa els estudis de cinema a París.
L’any 1989 va debutar al cinema amb la pel·lícula Xina, el meu dolor, per la qual va rebre el premi Jean Vigo.
Balzac i la petita modista xinesa (2000) va ser la seva primera novel·la. Ell mateix va realitzar l’adaptació cinematogràfica l’any 2002. La pel·lícula va ser prohibida a la Xina.
La seva segona novel·la, El complex de Di (2003) va obtenir el prestigiós premi Fèmina. Altres obres seves son Una nit que no havia sortit la lluna (2007) i L’acrobàcia aèria de Confuci (2009). Recentment, l’editorial La esfera de los libros ha publicat Tres vidas chinas (2012).
Ha dirigit tres pel·lícules més: El menjador de lluna (1994), Tang, l’onzè (1998) i Les filles del botànic (2006)
Trobareu totes les obres d’aquest autor al catàleg de les Biblioteques de Vilanova: Dai Sijie
Podeu descarregar-vos la fitxa clicant en el següent enllaç: Balzac i la Petita Modista xinesa – Dai Sijie
El Club de Lectura d’Adults de la Biblioteca Armand Cardona comentarem aquesta lectura el , Esteu convidats a participar-hi!
