És temps de música tradicional: és temps de FiMPT
Aquest any assistirem al naixement d’un FiMPT nou. El primer dels canvis que es veu és la data triada, passant del juliol a l’octubre i, per aquest motiu, dijous 4 d’octubre es donarà el toc de sortida a un festival que omplirà de música popular i tradicional la ciutat fins el diumenge 7 d’octubre.
Però aquesta renovació va més enllà i afecta també als escenaris, els criteris de programació i l’oferta resultant.Aquest nou FiMPT prioritzarà la música i els músics dels
territoris de parla catalana, no renunciarà als musics de fora, però destacarà la música tradicional d’aquí.
També es posa èmfasi en els instruments tradicionals, les formacions elementals, els gèneres més propis i més autèntics i, en aquesta edició, serà la veu i el seu tractament tradicional el fil conductor del festival.
Fruit d’aquesta nova visió s’ofereix un programa carregat de novetats: amb un protocol d’inauguració, amb les activitats “off”, espais monogràfics, actes reivindicatius, documentals sobre música tradicional,… que es desenvoluparan per diferents espais de la ciutat i a l’ Auditori Eduard Toldrà, seu permanent del festival.
Per aquesta edició s’ha triat la cançó “Passeig del Carme”, de Pere Tapias, com a cançó d’obertura del festival, essent un homenatge especial al disc que l’autor vilanoví va publicar el 1980.
Aquest protagonisme local el compartirà amb la Banda de Música Mestre Montserrat i amb els grallers que participin en una de les activitats més festives i originals d’aquesta edició: Tardor Gralla Sound (¡Vete a tocar la gralla!). Un acte que pretén reivindicar la música popular catalana en general i en particular la música de gralla.
Els plats forts de l’oferta musical vindran de la mà de musics com Miquel Gil, que presentarà una peculiar ronda que porta per nom A la lluna de Vilanova, Ararat Trio + Marc Egea que ens aproparan als sons armenis, Duarte i el seu evocador fado, i les Cançons de taverna que vindran de la mà de Jaume Arnella i Carles Belda.
Però el FiMPT no viu només de música i tot això es complementa amb una oferta cultural prou interessant i entre la que destaca la presentació, al Foment Vilanoví, de la reedició del Mètode d’acordió diatònic de Francesc Marimón.
També es podrà gaudir d’un cicle documental, DocPT, que mitjançant singulars reportatges ens aproparà a altres realitats relacionades amb la música tradicional i el seu context festiu: La Taranta, divendres 5 d’octubre, Lomax, the songhunter, dissabte 6, i Bury the hatchet que tancarà aquest cicle el diumenge 7 d’octubre, tots gratuïts i tots a l’Auditori Eduard Toldrà.
Des de les Biblioteques Municipals col·laborem amb aquest festival exposant durant aquesta setmana tot el material que hi tenim relacionat: Cds, DVDs, llibres, etc. A més també us volem oferir una selecció musical del principals autors que prendran part en aquesta edició i d’altres que probablement ho facin en el futur i que comparteixen aquesta afinitat per la música d’arrel:

