150è aniversari del naixement d’Antoni M. Alcover

Mossèn AlcoverEl dia 2 de febrer de 1862 va néixer a Manacor Antoni M. Alcover, una de les figures més destacades de la cultura catalana de tots els temps.

Va néixer en una família rural: amb quinze anys es va traslladar a Palma per tal de seguir-hi els estudis de seminarista. Va ser ordenat prevere el 1886, i alhora es va despertar en ell la seva vocació literària.

Gràcies al seu origen pagès va descobrir la riquesa de la literatura i la llengua populars, que va recollir -sota el pseudònim de Jordi d’Es Racó- en publicacions insulars, i sobre tot a l’Aplec de Rondaies Mallorquines.

Ell fou l’iniciador de l’ingent Diccionari català valencià balear (DCVB), que recull el cabal lèxic català de tots els dialectes i de totes les èpoques, i l’editor i principal redactor del Bolletí del Diccionari de la Llengua Catalana, la primera revista de lingüística en català, que servia com a mitjà de comunicació entre els més de mil col·laboradors que arreplegaven materials per a la redacció del DCVB, duta a terme per Francesc de B. Moll, amb l’ajut de Manuel Sanchis Guarner i Aina Moll.

Rondaies Mallorquines

L’acompliment d’aquest projecte lexicogràfic el dugué a recórrer tots els territoris de parla catalana (1900-1928) per obtenir-ne la informació necessària i alhora per desenvolupar una altra recerca lingüística única en el marc de les llengües romàniques: la flexió verbal en els dialectes catalans.
 
El 1906 va convocar i presidir el I Congrés Internacional de la Llengua Catalana, i el 1911 va ésser elegit primer president de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans.

La seva passió per la dialectologia el feia entossudir-se en una concepció descentralitzada i dialectista de l’idioma literari. Això el va enfrontar amb Pompeu Fabra, que prenia com a base el català de Barcelona i volia establir la llengua literària sobre principis unitaris i eficients.

Les idees de Fabra es van imposar finalment gràcies a l’oficialitat que va conferir-los l’Institut d’Estudis Catalans. Les normes de l’IEC van començar a generalitzar-se des del 1915.

DCVB

Aquí podeu consultar tots els documents d’Antoni M.Alcover que hi ha a les Biblioteques de Vilanova.

Us deixem amb el quart capítol de la sèrie de TV3, Històries de Catalunya on es parla dels orígens de la llengua catalana i també del paper qui ha va jugar Mossèn Alcover en la seva recuperació.

Súper 8