François Truffaut i la Nouvelle Vague
El 21 d’octubre de 2009 es commemora el 25è aniversari de la desaparició de François Truffaut, crític i cineasta francès, precursor del moviment que va revolucionar el cinema del nostre país veí a finals dels anys ’50, la Nouvelle Vague. Truffaut va néixer a París l’any 1932.
El seu pare va abandonar la seva mare abans del seu naixement i ella, a la seva vegada, el va donar en adopció. La seva infància i adolescència no van ser gens fàcils i va dedicar molt de temps (inclòs el corresponent a anar a classe) a llegir i a anar al cinema.
Aquesta part de la seva vida i de la seva manera de ser formen part de la personalitat del protagonista de la seva primera pel·lícula, l’Antoine Doinel de Els 400 cops. Aquest personatge va ser interpretat per en Jean-Pierre Léaud que es va convertir en l’alter ego del director en quatre pel·lícules més. Després van venir altres pel·lícules com Jules i Jim, La nit americana o El petit salvatge.
Però abans d’arribar a dirigir, en Truffaut va ser crític de cinema i va treballar per la que es considera la revista de cinema més influent de tots els temps, Cahiers du Cinema, fundada l’any 1951 per André Bazin, crític i teòric. Allà va desenvolupar les seves teories sobre el cinema d’autor, sobre la importància de la posada en escena i va reivindicar la figura de cineastes anglosaxons com Alfred Hitchcock, Howard Hawks, Nicholas Ray o Anthony Mann.
L’èxit de crítica i públic del seu primer film va suposar el tret de sortida per altres nous realitzadors.
A Els 400 cops (1958) la van seguir El bello Sergio (1958) de Claude Chabrol, Hiroshima mon amour (1959) d’Alain Resnais i Al final de la escapada (1959) Jean-Luc Godard, entre d’altres.
Realitzadors com Godard, Chabrol, Jacques Rivette o Eric Rohmer, que també van formar part de moviment, segueixen en actiu avui dia.
En François Truffaut també va aparèixer com actor a moltes de les seves pel·lícules i també en els films d’altres directors, essent la seva actuació més coneguda a la pel·lícula d’Steven Spielberg, Trobades a la tercera fase.
Durant aquesta setmana podeu trobar a la Biblioteca tots els documents que tenim sobre aquest AUTOR, amb majúscules, i sobre els seus companys de generació.
Us deixem amb l’escena final de Els 400 cops.
