Gaeng Khau Goong. Curri vermell de gambes tailandès

Arxipèlag de Koh Phi Phi Leh

Els tailandesos són gent que estima la seva gastronomia, i la seva cultura no podria ser explicada sense l’amor que senten per el bon menjar i beguda.

Mapa de TailàndiaAdoren als refrigeris, el picant, les salses i espècies, els sabors variats però ben regulats dins del mateix plat, i els mercats a l’aire lliure que es formen per les ciutats al capvespre, carregats d’olors diversos que desprenen els seus productes frescos. Cada dinar i sopar és un esdeveniment social idoni per reunir al voltant d’una taula i compartir elaborades delícies acompanyades d’una ració d’arròs, prenent cervesa local o whisky rebaixat amb soda.

La gastronomia tailandesa va començar tenint destacats trets xinesos, però la xarxa fluvial que s’estenia des de l’actual Bangkok cap al centre de la nació, era considerada una via perfecta pels europeus, àrabs, i indis per accedir al sud de la Xina. Això va obligar que el comerç de productes com el te, cereals, espècies, fruits, Els xilis receptes i idees culinàries entre diferents regions, passessin per la columna vertebral de Tailàndia deixant la seva empremta.

Actualment el seu menjar mostra la influència d’aquestes diverses cultures, com els indis que van deixar l’herència dels curris, els àrabs les seves receptes a base de xai i vedella amanits amb comí i claus, o un dels elements més habituals com els bitxos picants vermells, introduïts pels portuguesos a la regió durant el segle XVI.

La cuina tailandesa actualment es basa en el bon equilibri i l’harmonia de sabors com àcid, amarg, dolç, salat i picant. Als tailandesos els ha captivat tant el sabor dels xilis vermells, que han ideat alguns plats que no poden ser elaborats sense la seva presència, i el seu paladar desitja tant aquest gust que s’ha estès el lema de mai pet, mai àloe, que significa no pica, no agrada.

A part del gust, un altre motiu de cuinar els àpats amb alt contingut de bitxos, és la gran quantitat de vitamines que aporten al plat i al costat una rodanxa de llima neutralitzen possibles bacteris, fent-lo més beneficiós per a la salut.

El Gaeng Khau Goong que us presentem avui, és perfecte per un d’aquests dies en què ve de gust alguna cosa diferent, exòtica i saborosa. Segur que us deixa sense paraules.

IngredientsIngredients:Ingredients Gaeng Khau Goong

• 500 gr. de gambes pelades
  • 1-2 cullerades de pasta de curri vermell
  • 1 llauna de llet de coco
  • 4 fulles de llima
  • 2 cullerades de fulles d’alfàbrega picada
  • 1 xile verd
  • 1 cullerada de salsa de peix
  • 1/2 culleradeta de sucre
  • 2 cullerades d’oli de girasol
  • Arròs de gessamí tailandès per acompanyar

PreparacióPreparació:

Posar dues cullerades d’oli de gira-sol en un wok, quan estigui calent afegir la pasta de curri i deixar sofregir fins que comenci a desprendre l’aroma típic de curri. Cal anar amb compte de no cremar la pasta de curri perquè canviaria el gust del curri. Remenar constantment.

Afegir la meitat de la llet de coco i esperar que espesseixi, incorporar les fulles de llima i la resta de coco, reservant 40 ml per decorar el plat al final. Deixar que faci de nou xup-xup durant un parell de minuts. Si cal, afegir una mica d’aigua perquè el curri quedi menys cremós.

A continuació afegir la salsa de peix, les fulles de llima i el sucre. La salsa de peix es pot substituir per sal. No substituir per salsa de soja, desvirtua el plat. Provar i corregir de sucre / salsa de peix al vostre gust.

Afegir les gambes i deixar bullir durant 1-2 minuts, o fins que es vegi que estan fetes. Apagar el foc. Afegir les fulles d’alfàbrega.

Gaeng Khau Goong

Emplatar, guarnir amb el xili verd, la llet de coco i tires de fulla de llima.

Servir amb arròs. Per l’arròs de gessamí posar en una olla la mateixa quantitat d’aigua que d’arròs i tapar. Escalfar a foc fort i quan comenci a bullir baixar-lo fins que ja no hi hagi aigua i l’arròs estigui tou.

Llibres

• Las grandes películas asiáticas
  • Atlas de los pueblos del Asia meridional y oriental
  • El espíritu de Asia
  • Llibres de cuina

• Tailandia
  • Sabores de Asia : recetas sencillas y deliciosas de la cocina oriental
  • Todo el sabor de Tailandia : guía fácil para preparar deliciosa comida en casa
  • 200 platos tailandeses
  • Guies de viatge

• Tailandia. El País Aguilar
  • Tailandia. Michelin
  • Sureste asiático para mochileros. Lonely Planet
  • Música

• The Sound of Siam [enregistrament sonor] : Leftfield luk thung, jazz and molam from Thailand 1964 -1975
  • Mercat flotant a Tailàndia

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

sofeita