La precursora dels e-books actuals

El canvi de segle va comportar la revolució digital del món editorial, però més de cinquanta anys abans una mestra de Galícia ja havia ideat un suport únic per poder llegir diferents llibres basat en uns rodets intercanviables amb els textos escrits. Corria l’any 1949 i L’Enciclopèdia Mecànica creada per Ángela Ruiz Robles potser va ser massa avançada per al seu temps.

Enci

L’Enciclopèdia Mecànica disposava fins i tot també un lloc ideat inicialment per col·locar una calculadora, que finalment no va ser en el prototip, bàsicament perquè no hi havia dispositius de càlcul tan petits. El mateix va passar amb l’addició del so i la llum, tot i que ja estaven al cap de la inventora.

Acudint a la descripció de la patent que Àngela va presentar davant el registre sobre la seva Enciclopèdia Mecànica podem llegir: “Porta unes bobines on es col·loquen els llibres que es desitgi llegir en qualsevol idioma. Per un moviment d’aquestes van passant tots els temes, fent les parades que es vulgui”. Això permetia la seva visualització d’una manera senzilla i còmoda. Ángela Ruiz RoblesSens dubte no és un llibre electrònic tal com el coneixem ara, però l’essència era igual a la que avui dia es basen els e-Readers actuals.

L’objectiu final d’Ángela Ruiz Robles era facilitar la vida a tots els relacionats amb els llibres: als nens a les escoles, als editors per estalviar-los el paper, als autors per difondre les seves obres… Però L’Enciclopèdia Mecànica mai es va arribar a comercialitzar per no trobar el finançament necessari en una Espanya que no avançava a la mateixa velocitat que la imaginació d’aquesta inventora lleonesa.

La que podria considerar precursora de l’actual e-Reader va néixer a Villamanín (Lleó) el 1895, encara que va passar pràcticament tota la seva vida a Ferrol. Amb una personalitat d’allò més inquieta, va inventar, va escriure llibres, va fundar la seva pròpia acadèmia, va ajudar als que passaven per dificultats i encara va treure temps per tenir cura de les seves filles.

No deixeu de visitar l’entrada d’aquesta impressionant dona a la Viquipèdia, perquè la seva vida i obra ben mereixen ser conegudes. En uns temps difícils on, a més, el paper de la dona es situava en un segon o tercer pla, el seu talent i la seva decisió van ser suficients per trencar motlles i barreres.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

sofeita