Mario Benedetti

Mario BenedettiMario Benedetti (1920-2009), uns dels escriptors més prolífic i versàtil d’Iberoamèrica, ens va deixar aquest diumenge a Montevideo després d’una llarga malaltia intestinal que patia des de feia temps.

Poeta, narrador, dramaturg i assagista, Mario Benedetti va néixer en Pas dels Toros (Uruguai) i posseïa una extensa obra amb més de vuitanta títols, com El amor, las mujeres y la vida, La tregua o Bastidas. A més, artistes de la música com Joan Manuel Serrat, Daniel Viglietti, Rosa León, Pedro Guerra i Nacha Guevara, entre altres, van posar música a la lletra dels seus versos.

La seva última obra publicada, el llibre de poemes Testigo de uno mismo, va ser presentada a l’agost de l’any passat. En aquesta obra era conscient que s’acostava el final de la seva vida, a la vegada que insistia en la soledat sense la seva estimada Luz, la seva dona durant molts anys, desapareguda a l’any 2006… Acontece la noche y estoy solo, cargo conmigo mismo a duras penas, al buen amor se lo llevó la muerte, y no sé para quién seguir viviendo.

Actualment, Benedetti estava treballant en un nou llibre de poesia el títol provisional de la qual és Biografia para encontrarme.

El seu treball va merèixer el Reina Sofia de Poesia Iberoamericana en 1999 i, dos anys després, un cop superat un problema de cor, també va rebre el Premi iberoamericà José Martí i, en 2005, el Premi Internacional Menéndez Pelayo. Significat amb l’esquerra llatinoamericana, Benedetti va rebre la condecoració com Doctor Honoris causa per diverses universitats espanyoles.

MÉS INFORMACIÓ. La seva obra a la biblioteca…

En poesia:

• Canciones del que no canta.
  • El Mundo que respiro.
  • Inventario tres poesía completa 1991-2001.
  • Poesía con los jóvenes.
  • En narrativa:

• El cesped y otros relatos.
  • Historias de París.
  • Memoria y esperanza un mensaje a los jóvenes.
  • VÍDEO. La poesia de Mario Benedetti.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Morello