Leonora Milà i Pau Escribano

lmilaDos noms locals són protagonistes aquesta tardor a la biblioteca. El vilanoví Pau Escribano s’endinsa amb la seva primera novel·la Aquell d’allà no soc jo en el món de la ciència ficció assolint el seu somni infantil d’arribar a ser escriptor, després d’haver estat guionista de programes d’humor com ara Polònia i Crackòvia. Es mostra polifacètic amb la seva participació com a director en les arts escèniques, on és coautor de La Família Irreal, i també en el cinema amb la realització de curtmetratges com Primer contacte i L’encenedor quàntic.

La carrera internacional de Leonora Milà es va iniciar als set anys amb dues actuacions al Palau de la Música Catalana. Quan tenia dotze anys va actuar en un programa de la BBC a Londres interpretant peces per a piano d’Enric Granados i de Manuel de Falla. Al llarg de la seva trajectòria professional va compaginar la vessant d’intèrpret amb la de compositora. Llargues gires per Europa, Estats Units i Àsia la van portar a ser la primera artista de l’estat espanyol a enregistrar un disc amb la China National Symphony Orchestra a l’any 1988 i a ser també la primera dona compositora que va estrenar un ballet a Sant Petersburg (1995). Es tractava de l’obra Tirant lo Blanc que Leonora Milà va transformar en partitura i el ballarí i coreògraf rus Iuri Petukhov en un ballet de dues hores. Aquesta obra li va atorgar el Premi Internacional de la Cultura Catalana a l’any 1995. Set anys més tard va rebre la Medalla d’Or de la ciutat de Vilanova i la Geltrú.

mila

pescribanoEl catàleg de la compositora vilanovina consta de més de cent partitures per a piano i veu, música de cambra, música simfònica, òpera i ballet. Aquestes obres van ser editades i distribuïdes per Internacional Music Company de Nova York, i per Deltell & Son, d’Andorra la Vella. Aquesta tardor la productora musical El Far Blau/LIMIT ha fet donació a la Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú dels seus nous treballs discogràfics per poder gaudir entre d’altres de la seva darrera novetat Milà plays Falla.

En la seva primera obra literària, l’escriptor vilanoví va aprofitar la seva curta estada a Nova York per motius de feina va desenvolupar en forma de novel·la el que en principi era l’esquelet d’un guió cinematogràfic de vint fulls. I el resultat que va sortir va ser la seva primera novel·la de ciència ficció que serà novetat aquesta setmana a la biblioteca. Pau Escribano tenia la costum d’escriure guions de televisió i el cinema, fins i tot anuncis televisius, però ara aquesta obra li ha representat un pas endavant en la seva creació literària, per passar d’un petit fragment de text a tot una obra literària amb la que presenta la seva intenció d’assolir una llarga vocació d’escriptor.

Bibloteca Joan Oliva i Milà.

Morello