Moby Dick

Herman Melville, ( Nova York, 1 d’agost de 1819 – 28 de setembre de 1891) fou escriptor, novel.lista, poeta i assagista estatunidenc.

Llamadme Herman Melville - El Periódico de Aragón

Ens hem de situar en ple Renaixement estatunidenc caracterizat per una renovada autoconfiança nacional i la sensació que el país era l’hereu de la democràcia grega, lallei romana i l’humanisme renaixentista.

Sense cap mena de dubte la seva obra mestra és la novel.la Moby Dick, publicada l’any 1851​ i considerada com tot un clàssic de la literatura universal.

Em dic Ismael

Amb aquestes paraules comença la novel.la d’aventures Moby Dick on es narra l’història d’un jove que s’embarca en un balener, el Pequod.

In the Heart of the Sea review: 'Moby Dick gets away'

L’autoritari capitá, Ahab, patí un accident amb una balena que li amputà una cama. Obsesionat amb venjar-se d’ella, la bateja com a Moby Dick i té com a onjectiu caçar-la.

🥇Frases de Moby Dick de la película y la novela épica 【 2021 】| Enor Cerna

Més enllà de ser una novel.la d’aventuraes, Moby Dick es tracta, segons la crítica, d’un dels llibres més complicats de llegir, degut a la complexitat del seu llenguatge.

L’autor escriu sobre la seva pròpia experiència, ja que viatjà durant anys com a tripulant en diferents vaixells, inclòs un balener.

La balena blanca

També s’inspirà en el cas d’un vaixell balener de Nantucket, que fou atacat por una ballena blanca.

Aquest fet li sirví per donar forma a l’aventura d’Ismael, que una vegada embarcat descubreix que la veritable intenció d’Ahab no és altra que la de donar caça a la famosa Moby Dick.

El jove narra a manera de flashback com va sobreviure a les diferents provocacions de l’animal, moltes vegades comparat amb el Leviatán de la Bíblia.

Així l’autor amb l’alegoria i els simbolismse representa a la balena blanca, ja que la natura està fora de l’abast de l’home i per altra banda en el capità Ahab hi trobem la ira i l’obsessió en conseguir un fi, una meta en su vida.

La novel.la

La novel.la està repleta de referències a la biologia, dotant-la d’un punt científic que aporta cierta complexitat al llenguatge en certes ocasions.

Melville, gràcies a la seva experiència al mar, detalla acuradament tipus de cetacis, així com les tasques que porten a terme els tripulants a bord del vaixello, fins i tot des de diferents perspectives.

Josep María Pou, a la caza de Moby Dick

A més, la novel.la tracta temes com la religió, la política i la venjança. Els personatges mostren profunditat psicològica, ja que dubten i han d’escollir entre les opcions que la vida els hi presenta.

Finalment, el reconeixement

Melville publicà aquesta novel.la l’any 1850, per a l’igual que totes les seves obres passà sense pena ni glòria.

Varen haver de passar molts anys abans de començar a ser considerat un dels grans escriptors del simbolisme americà.

Pel.lícules, teatre i adaptacions

Moby Dick ha sigut portada al cinema i al teatre en diferents ocasions. No obstant, la pel.ícula més coneguda és la versió de 1956, de John Huston, protagonitzada per Gregory Peck

Com a curiositat, aquesta pel.lícula va ser rodada a la platja de Las Canteras, a Les Palmes de Gran Canària.

Si voleu descobrir aquest classic, passeu per les biblioteques de la ciutat.

Aayla Green