Truman Capote

“La vida és una bona obra de teatre amb un tercer acte mal escrit”, va dir Truman Capote.

Nascut a Nova Orleans, el 30 de setembre de 1924 i mort a Los Ángeles, el 25 d’agost de 1984, fou un dels escriptors més incissius de la seva época.

Truman Capote: Así fue su inquietante e inspiradora historia

L’any 1943, començà a treballar de corrector a The New Yorker i un any més tard es publicaren els seus contes, que van rebre molt bona acollida de crítica i públic.

Altres veus, altres àmbits

Just un any després s’edità el seu primer llibre, Altres veus, altres àmbits, que el consagrà definitivament.

La novel.la va impresionar més pel seu obert plantejament de les relacions homosexuals que pels seus veritables mèrits literaris.

Tanmateix s’hi relaten fets autobiogràfics amb una delicada exposició de vivences infantils.

El protagonista, Joel, busca al seu pare al profund Sur i acaba escollint a un transvestit com a figura paternal.

Esmorzar amb diamants

Holly Golightly és una jove sofisticada a qui el suposat autor de la narració, ja que està escrit en primera persona, va tenir per veina abans de convertir-se en un escriptor famós.

Ahora es posible desayunar en Tiffany | National Geographic en Español

La protagonista d’Esmorzar amb diamants, viu la seva vida sense tenir en compte els convencionalismes socials i disposada a conservar la seva llibertat.

Així doncs no té cap inconvenient en acceptar diners dels homes si això li permet viure i vestir bé.

Es va publicar l’any 1958 i just tres anys més tard Blake Edwards dirigiria una excel.lent adaptació cinematogràfica protagonitzada per Audrey Hepburn.

A sang freda

Minuciosa reconstricció del cas real de l’assasinat de la família Cutters a Kansas, basant-se en documents policials i testimonis dels implicats.

Combina la ficció narrativa i el periodisme de reportatge dins d’una nova comcepció de la realició entre la realitat i la ficció.

L’autor feu una extensa investigació dels fets que relata i va fer nombroses entrevistes, mantenint contacte directe amb els assassins abans de ser executats.

Malgrat el caràcter profundament realista de l’obra, hi combina el misteri i el refinament literari, mostrant les fosques profunditats psicològiquess del sistema nordamericà a través de caràcters inquietants.

Narrada amb un realisme molt ben detallat i una freda distància, aquesta obra és de fet un estudi incissiu de l’Amèrica d’aquella época on s’hi exposa el desordre i la violènica que bategen sota una feliç aparança de progrés i desenvolupament.

L’ escriptura d’aquesta novel.la suposà una tasca que durà set llargs anys i la crítica no tardà en qualificar-la com la novel.la més dura i significativa de la dècada dels anys seixanta.

A sang freda, és sense cap mena de dubte, la novel.la més famosa de Capote.

Non fiction o literatura sense ficció

Capote amb A sang freda fundà un nou gènera, que va anomenar non fiction o literatura sense ficció, gènere que diluiex els límits de la literatura i del periodisme.

A partir d’aquí neix el que ara és conegut com a nou periodisme.

A sang freda s’estudia avui encara a les facultats de periodisme d’arreu del món.

De festa en festa

Homosexual reconegut, es relacionà, fins a la dècada del 1960, amb l’alta burgesia de Nova York i es mogué en ambients de luxe, fins que li giraren l’esquena als anys setanta, fet del qual se’n venjà en l’obra satírica Answered prayers (traduïda en català com a Pregàries ateses).

Frívolo, despiadado, fiestero, genial: Truman Capote en 15 fotos | ICON |  EL PAÍS

De fet la seva obra sempre està marcada per situacions de soletat, de decepció i sovint per la crueltat del desig rebutjat.

Sóc alcohòlic. Sóc dorgadicte. Sóc homosexual. Sóc un geni.

Alcoholitzat, els dos darrers anys de la seva vida pràcticament deixà d’escriure.

Las 20 mejores frases de Truman Capote | Esquire

Pel seu estil, minuciós i líric, i per la volada tràgica de la seva obra, breu però magistral, Truman Capote és un dels grans escriptors del segle xx.

Trobareu l’obra de Truman Capote a les Biblioteques de la ciutat.

Aayla Green