Per molts anys Albert Pla!

Albert Pla i Àlvarez, nascut a Sabadell el 22 de setembre de 1966, és cantautor, actor i escriptor català.

Albert Pla: “¿Es que no tienen suficiente con Serrat?”

Les seves creacions musicals i els seus concerts barregen un to infantil, controvertit, provocador i de denúncia, cosa que el fa molt difícil de classificar en un corrent musical determinat.

Va iniciar la seva carrera en la dècada dels 80 i amb els seus propis shows i temes es va guanyar l’admiració d’un públic que es distingia sempre, per gaudir no només de la música, sinó de les seves posades en escena.

El 1988 obté el premi com a millor intèrpret i cançó de la IV Mostra de cançó d’autor a Jaén.

Dos anys més tard, va obtenir el Premi Nacional de Música de la Generalitat de Catalunya.

El 1992 també va obtenir el Premi Ícar Diari 16, que s’atorga als nous intèrprets.

Discografia

En la seva discografia cal destacar:

• 20 d’octubre 1989, 1r disc: “Ho sento molt”
  • 13 de novembre 1990, 2n disc: “Aquí s’acaba el que és donava”
  • 24 de setembre 1992, 3r disc: “No només de rumba viu l’home”
  • 18 de setembre 1995, 4ª disc:”suposa Fonollosa”
  • 15 de setembre 1997, 5è disc: “Veintegenarios en Alburquerque”
  • 23 d’abril 2002, 6è disc: “Anem a l’Llit”
  • 15 d’octubre 2003, 7è disc. “cançons d’amor i droga”
  • 13 de juny 2006, 8è disc :”Vida i Miracles”
  • 29 de setembre 2008, 9è disc :”La Diferència”
  • 20 de gener 2011, 10è disc.”Concert a Paris”
  • 22 de novembre 2011, 11è disc.”Somiatruites”
  • 19 d’octubre 2018, 12a disc:”Por”

Així mateix destaquen les seves aparicions en teatre i cinema.

El 26 de novembre de 2015 s’estrena com a escriptor i publica Espanya de Merda, una novel·la on the road per les terres d’Espanya protagonitzada per un cantautor uruguaià, Raúl Gadea, que recorre el país de bolo a bolo i guitarra en mà, al costat del seu representant Tito. Però el que en principi és una innocent gira de concerts es converteix en un viatge delirant.

Al gener de 2017 estrena al costat del pallasso Tortell Poltrona l’espectacle “PP” fent les delícies de tota la família.

L’any 2020 publicà la seva segona novel·la, Espanya en guerra, a partir de la idea d’uns «soldats estatunidencs que desembaquen a Catalunya perquè volen esclafar la rebel·lió catalana després d’haver declarat la independència».

En l’última dècada els seus espectacles transiten entre la música i el teatre amb un marcat esperit multimèdia.

Controvèrsies

Albert Pla ha causat sovint polèmica en les seves lletres i declaracions i, a vegades ha topat amb la censura, com en la lletra de la cançó «La dejo o no la dejo», on narra la història d’amor amb una dona terrorista, o «Carta al Rey», dirigida a Joan Carles I d’Espanya, a la qual va haver de canviar-ne el títol per «Carta al Rey Melchor».

També ha reconegut públicament que «li fa fàstic ser espanyol».

L’agost de 2020, Pla estrenà la websèrie España de Borbón, estrenada directament al seu canal de Youtube.

Es tracta d’una «sèrie històrica», que fa un recorregut per la saga que va començar amb Felip V i que, de moment, arriba fins a Felip VI.

Pla, novament amb un format casolà, juga amb els límits del sarcasme i la credulitat per qüestionar el paper de l’excèrcit, la política parlamentària i els mitjans de comunicació en la construcció del mite joancarlista.

Si voleu saber quines obres tenim d’aquest artista únic, irreverent, sarcàstic i sempre sorpenent veniu a les Biblioteques de la ciutat.

Aayla Green