BIB-MENÚ “DELUXE” AMB EXTRA D’INFORMACIÓ

L’any 2008 es van presentar els resultats d’una enquesta feta pels organitzadors de la Fira del Llibre de Frankfurt, ara per ara la mostra de llibres més important del món.

L’enquesta augurava la fi del llibre en paper cap a l’any 2018.

llibre, paper, llibre imprès, vell, pàgines de llibres, pàgina, lectura,  literatura, lletres, paraules, cultura | Pikist

La fi del llibre en paper, segur?

Per dir-ho ras i curt: no ha estat així.

No només no ha desaparegut si no que, en plena pandèmia, va augmentar el consum de llibres en format…. paper.

Sí, també van augmentar les descarregues de llibres electrònics, però la diferència encara és molt gran.

Tot i que any rere any creix l’ús del llibre en format digital, aquest augment no respon ni molt menys a les prediccions dels experts editors del 2008.

5 dinámicas de animación a la lectura en Primaria | EDUCACIÓN 3.0

I no és només una qüestió d’edat.

És a dir, els lectors de certa edat prefereixen els llibres en paper, però el jovent i, sobretot, els infants, també.

Paper o format digital?

Més enllà dels avantatges que ens ofereix el format digital (més lleuger, més ecològic, pots engrandir la mida de les lletres, etc), llegir en paper ens ofereix una experiència immersiva on hi participen gairebé tots els nostres sentits.

El tacte del paper, l’olor de la tinta, la suavitat de les imatges, la sonoritat de les paraules.

Aumenta el número de lectores pero baja la compra de libros

Edicions de luxe

Les edicions de luxe no són pas una cosa nova, sempre han existit.

Fins i tot podríem dir que les primeríssimes edicions, aquelles transcrites a mà per frares benedictins, amb dibuixos i tintes de pigments naturals, eren edicions de luxe.

De fet, a l’edat mitjana, el llibre era un objecte de luxe, al que tenien accés uns pocs privilegiats.

Els manuscrits medievals | TrobEu

Però els editors s’han posat les piles per oferir noves experiències als lectors, en què tot està pensat per a què el lector tingui una experiència d’allò més agradable.

Tinta, il.lustracions, acabats i tipus de paper

Començant pel tipus de paper, la tinta, les il·lustracions, fins als acabats, les tapes del llibre i la informació complementària sobre el llibre i l’autor.

Llibres d’artista

Dintre d’aquestes edicions especials, trobem el que s’anomena “llibres d’artista”. Són llibres on tot està triat més al detall que mai.

El paper és especialment important doncs depenent del gruix, el material o l’entramat podrà suportar un tipus d’impressió o una altra.

I al mateix temps, transmetre una sensació concreta al lector.

Però els “llibres d’artista” són molt més que el paper: són llibres esculpits, amb pintures, retalls de diari…

Les editorials Ivory Books i Artika Books editen aquests llibres que han dissenyat artistes com Jaume Plensa o Eduardo Chillida, o que expliquen la vida i obra de l’artista Francis Bacon.

Què trobem a la sala Infantil de la Biblioteca Armand Cardona?

A les Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú, no tenim llibres d’artista, però sí podem presumir de tenir unes quantes edicions de luxe que estan esperant que les vingueu a buscar.

Hem fet una tria, que deixarem exposada aquests dies a la Sala Infantil de la Biblioteca Armand Cardona Torrandell, de llibres que ens semblen especialment bonics i artístics.

Llibres amb il·lustracions espectaculars que posen la forma en funció de la història, com la “Madama Butterfly” de Benjamin Lacombe, on els fulls plegats del llibre podrien recordar-nos les ondulacions de las ales de les papallones.

El llibre “El pequeño teatro de Rébecca” de Rebécca Dautremer és una obra d’art: il·lustracions exquisides i encunyades per generar una sensació 3D, en un auto homenatge de l’autora, que recull tots els personatges creats per ella mateixa.

L’edició del “Llibre de la selva” de Rudyard Kipling, a més de reproduir les il·lustracions de l’original, afegeix informació sobre la vida de l’autor i una traducció del seu celebrat poema “Si” (“if” en l’original anglès) dedicat al seu fill.

Per commemorar l’aniversari de la primera entrega de la saga de Harry Potter, l’editorial Salamandra, ens porta una edició amb “pop-ups” que farà el suspens més passador. I són només uns pocs exemples.

Libro Pop Up Harry Potter y la piedra filosofal | Kiosco Laura

Llibres meravellosos, pensats pel gaudi complet del lector. Un petit luxe, al teu abast.

Aayla Green