Pilar Prim. L’auca del senyor Esteve. CLFC

logotip LF 1 1 - Pilar Prim. L'auca del senyor Esteve. CLFC

Durant febrer i març, el CLF fàcil en català de la biblioteca Joan Oliva i Milà ha triat: Pilar Prim i L’auca del Senyor Esteve. La primera és una adaptació de Núria Martí Constans i la segona, de Salvador Comelles. Dues històries incloses dins el moviment modernista.

4 pinzellades sobre el modernisme?

El modernisme va ser un moviment artístic que abraçà la literatura, l’arquitectura, la pintura, l’escultura, la tipografia, el ferro, l’ebenisteria, etc. Comprès entre els anys 1890 i 1911, és a la ciutat de Barcelona on es va concentrar el modernisme català. A Sitges, Rusiñol fundà el Cau Ferrat.

En primer lloc, aquest moviment va néixer com a reacció contrària al moviment anterior, la Renaixença. La Renaixença era un moviment de la burgesia culta on els conceptes de llengua i pàtria anaven de bracet.

En segon lloc, durant aquest període es va donar impuls a l’ús de la llengua catalana com a eina cultural. En el modernisme es continua volent situar la cultura catalana a escala europea. Són els fills d’aquests burgesos amb una ideologia conservadora i que la industrialització havia enfortit econòmicament els qui lluitaran contra la generació anterior escollint oficis artístics i literaris.

En tercer lloc, triaran l’art com a ofici.

I per acabar, la part econòmica no compta i la majoria d’aquests artistes i escriptors es decantaren per viure d’una manera bohèmia.

La novel·la modernista recrea ambients suggeridors amb personatges rebels que volen transformar l’entorn on viuen.

Pilar Prim. Narcís Oller

Pilar Prim es va publicar el 1906 i és l’última gran novel·la escrita per Narcís Oller i s’emmarca dins del moviment modernista. Els elements que hi trobem i que són característics d’aquest moviment:

• l’ús de símbols (nom i títol de la protagonista, Pilar Prim),
  • la descripció del paisatge va agafat de la mà de l’estat d’ànim dels personatges
  • i els monòlegs interiors indirectes.
Coberta Pilar Prim

Les característiques de Pilar Prim  són: el realisme que apareix en els primers capítols amb la descripció de la realitat, de l’observació del món que envolta els personatges: paisatges (viatge a Puicerdà, Barcelona), legal (testament) i els costums. Més endavant, però, en la creació dels personatges, en especial el personatge de la Pilar Prim, ho fa de manera complexa, plena de contradiccions i dubtes, enfrontada amb un destí del qual en vol sortir per no caure en un buit i arribar a no ser res.  Finalment dir que Narcís Oller aconsegueix que Pilar Prim sigui comparada a personatges com Madame Bovary o Anna Karenina. Amb l’ús del monòleg interior, el lector sap els dubtes i les passions que senten els personatges de Pilar Prim i d’en Marcial Deberga.

L’argument de Pilar Prim encara que és molt senzill i no gens complex, t’atrapa: la passió que neix entre els dos personatges principals i els entrebancs que es troben per acomplir el seu propòsit d’estar junts et traslladen a aquell món no tan llunyà.

Les primeres obres de Narcís Oller segueixen el naturalisme, l’objectiu del qual era copsar la realitat d’una manera objectiva, considerat com la culminació del realisme. Va aparèixer a França de la mà d’Emile Zola.

Al Catàleg Aladí pots trobar la majoria de les obres de Narcís Oller i a l’eBiblio: Rurals i urbanes, Figura i paisatge i La febre d’or.

Comentari de la sessió

Captura imatge de la sessió 1 de febrer de 2021

Amb en Delfín s’ha parlat del vocabulari que no ha entès, de com està escrita la història i dels personatges. Li ha agradat rellegir-la de nou i parlar sobre els costums d’aquella època: el testament, el comportament dels familiars, etc. Ha estat una conversa entretinguda.

L’auca del senyor Esteve. Santiago Rusiñol

Santiago Rusiñol és el màxim representant del modernisme a Catalunya. Orfe de molt petit qui el va cuidar va ser el seu avi patern. Aquest tenia un important negoci i de molt petit el va introduir en el funcionament, però en Rusiñol tenia altres interessos: la pintura. Va fer amistat amb Ramon Casas i els dos van esdevenir molt importants en el món de la pintura. Més endavant es va dedicar a la literatura, la producció del qual va arribar a més de cent obres.

Coberta: L’auca del senyor Esteve

L’auca del senyor Esteve és de l’any 1907 i la versió en teatre va aparèixer l’any 1917. En aquesta novel·la l’autor planteja, però, una de les qüestions modernistes més decisives: la relació de l’artista amb la societat burgesa, que es resol amb un pacte.

En conclusió, aquesta història es basa en la vida del mateix Rusiñol.

La puntual és el nom d’una merceria del barri de la Ribera de Barcelona. Per aquest negoci passen quatre generacions d’una mateixa família, fins que el fill del senyor Esteve, en Ramonet, que és la quarta generació no vol continuar amb el negoci familiar. Ell, però, vol ser pintor. Hi veiem, doncs, l’enfrontament de l’artista amb la societat que l’envolta, en aquest cas el familiar.

Al Catàleg Aladí trobaràs la major part de la seva producció, i a l’eBiblio: El poble gris, La niña gorda, L’alegria que passa i L’auca del senyor Esteve.

Comentari de la sessió

Captura imatge de la sessió 1 de març 2021

L’auca del senyor Esteve ha agradat molt a en Delfín. Amb ell hem parlat sobre el que és una auca, dels fragments que ha trobat còmics, de les situacions entre el pare i el fill, de l’obra de teatre dins de la història… S’han llegit fragments representatitus del text. Una bona estona compartida amb Santiago Rusiñol!

Finalment et proposem que si et vols endinsar en el món del modernisme, t’animis a llegir Pilar Prim i L’auca del senyor Esteve, de ben segur que t’agraden!

Goldfinch