Club de Lectura de Ciència Ficció: El Eternauta

Club de Lectura de Ciència Ficció: El Eternauta

El dilluns 25 de maig va tenir lloc la segona trobada on-line del Club de Lectura de Ciència-Ficció, que va coincidir amb la lectura d’un segon còmic, El Eternauta, que ja varem comentar al blog.

Els convidats

Per a l’ocasió vàrem comptar amb l’assistència de dos especialistes en el tema.

D’una banda, Marc Charles, periodista i director de el club de còmics de la llibreria Pebre Negre. De l’altra, Gerardo Vilches, historiador, professor de novel·la gràfica, i autor entre d’altres dels llibres El guió de còmic, Del boom al crack: la explosión del cómic adulto en España: 1977-1995  i Breu història del còmic.

Portada de l’edició remasteritzada d’El Eternauta
Portada de l’edició remasteritzada d’El Eternauta

La sessió

En primer lloc, El CLub de Lectura de Ciència-Ficció es va endinsar en la màgia d’unes vinyetes dibuixades als anys 50. L’Eternauta va ser un dels primers àlbums que dóna el salt a còmic per a adults i a més implicat amb la societat i el seu moment històric. Aquesta obra no només ens ensenya un context social i polític sinó una idea principal, la força de la unió de la gent.

L’Eternauta va ser publicat a l’Argentina entre els anys 1957 i 1959, amb guió de H.G. Osterheld i dibuixos de Francisco Solano.

Osterheld ens descriu un univers on hi ha una neu que mata, una invasió extraterrestre d’uns “Mans”, que al seu torn són esclaus de “Ells” i que només volen la bellesa i moren cantant una cançó de bressol.

Per acabar, es va dir que és un còmic que impacta a tot aquell que ho llegeix. La lluita per la supervivència, la força de l’amistat i el perill dels que es volen imposar…

Amb El Eternauta viatgem en el temps i descobrim la unió i la força d’una gent comuna contra el que la vida ens enfronta, on l’heroi és el grup.

De fet, una lliçó de vida, com sempre en la ciència ficció. Moltes gràcies Marc i Gerardo per ensenyar-nos aquest món de Osterheld.

Finalment, per a la propera trobada del club de lectura es prepara la novel·la El fin de la Infancia, d’Arthur C. Clarke.

J. Walquer