La Divina comèdia

Aquests dies es commemora els 700 anys de la mort de l’autor de La Divina Comèdia, Dant Alighieri.

L’autor

Dant Alighieri, batejat Durante di Alighiero degli (Florència, 1265 – Ravenna, 1321), fou polític i  poeta italià.

Dante habla al siglo XXI

És un dels autors més reconeguts de la literatura universal, conegut per haver escrit  La Divina Comèdia, una de les obres fonamentals de la transició del pensament medieval al renaixentista i obra cabdal de la literatura universal.

La Divina Comèdia

La Divina Comèdia, és un poema de 14.233 línies on narra el seu viatge a través de l’infern, el purgatori i el cel.

Paraíso (Divina comedia) - Wikipedia, la enciclopedia libre

L’autor resumeix en ella tot l’àmpli coneixement acumulat durant segles, des dels antics clàssics fins el món medieval i també la seva fe religiosa i les seves conviccions morals i filosòfiques.

L’estil de l’obra poseeix un ric llenguatge ple de símbols i referències a personatges històrics i de l’antigua mitologia.

Malgrat que La Divina Comedia és principalment un poema religiós, que discuteix el pecat, la virtut i la teologia, Dant tambié discuteix diferents elements de la ciència de la seva época.

purgatorio

I gràcies a ell es confirmà l’italià vernacle o popular com a idioma vàlid per a l’alta literatura.

Característiques:

• L’obra va ser escrita en dialecte toscà, matriu de l’italià actual, i no en llatí com era típic de l’època .
  • Va ser un dels primers a l’edat mitjana a tractar temes teològics seriosos en llengua vulgar.
  • Els versos tenen 11 síl·labes i terza rima.
  • El poema èpic s’estructura al voltant del tres, nombre clau per al cristianisme perquè simbolitza la Santíssima Trinitat.
  • Apareixen tres personatges principals: el mateix Dant, protagonista que viatja a l’altre món; Virgili, que li fa de guia als primers mons, i la seva estimada Beatriu, que l’ajuda a culminar el trajecte iniciàtic.
  • L’obra es basa en l’al·legoria, que permet diversos nivells de lectura com manava el cànon de l’estudi de la Bíblia.
  • Com a curiositat, cada part acaba amb la paraula «estrelles».
  • L’ètica que presideix l’obra està molt influïda per Tomàs d’Aquino.
  • L’objectiu final és la reflexió moral.
La Divina comedia de Dante Alighieri: resumen - Cultura Genial

La seva influència

És innegable la influència de Dant a la cultura popular, ja que si bé quasi cinc cents anys la seva obra no va ser gaire popular, a partir de principis del segle XIX pren importància arrel del moviment romàntic.

Des d’alesgores les traduccions i adaptacions de La Divina Comèdia no han deixat de succerir-se.

Dant i els Pirates del Carib?

La influència més perspicaç de Dant a la cultura popular és la seva visió de l’inframón que ens ha condicionat a parlar dels nou crecles de l’infern i els  castigats dins d’ells amb la seva justa expiació.

Foto de Piratas del Caribe: La maldición de la Perla Negra - Foto 7 sobre  38 - SensaCine.com

Per exemple, a la primera pel.lícula de Pirates del Carib, La maledicció de la Perla Negra, es diu: “El cercle més profund de l’infern està reservat als traidors i amotinats”. Tot plegat va ser un invent de la imaginació de Dant.

Aayla Green