Laforet i Lem

L’autora: Carmen Laforet

Aquest mes de setembre es commemora el centenari del naixement de l’escriptora Carmen Laforet.

Carmen Laforet, 'Nada' es demasiado

Laforet (Barcelona, 6 de setembre de 1921 – Majadahonda, 28 de febrer de 2004) pel seu ambient familiar va tenir accés a la lectura i es va iniciar ben aviat en el món de la literatura.

Va estudiar a la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat de Barcelona.

El 1940 va publicar els seus primers contes al setmanari Mujer de Santander, i el 1942 s’instal·là a Madrid, on va començar la carrera de Dret.

Realisme: Nada

Quan encara era una escriptora desconeguda guanyà el primer Premi Nadal amb Nada una novel·la realista.

Hi descriu un ambient de postguerra on no passava res, un retrat d’una Barcelona devastada, que va deixar la població en la misèria i amb les ferides encara obertes de la guerra.

Els xiringuitos de la Barceloneta, el paradís perdut de paelles sobre la  sorra

Entre 1952 i 1970 va publicar diversos llibres de novel·la, on destaquen La isla y los demonios (1952) i La mujer nueva (1955),amb la qual va rebre el Premi Nacional de Literatura, relats i contes, així com llibres de viatges.

No és fins 2003 quan va publicar Puedo contar contigo, un epistolari amb Ramón J. Sender i el 2004, la novel·la Al volver de la esquina, que havia escrit originalment als anys 70 i que ambientava als anys 50.

L’autor: Stanislaw Lem

Així mateix commemorem el  centenari del naixement de l’escriptor de ciència-ficció Stanislav Lem, l’autor de Solaris

Stanislaw Lem, cien años de la mejor literatura de ciencia ficción

Stanisław Herman Lem (12 de setembre de 1921 – 27 de març de 2006) fou un escriptor polonès de ciència-ficció.

Va estudiar medicina a la universitat de Lvovo i també a la Universitat Jagellònica de Cracòvia.

Va haver d’interrompre els seus estudis per la invasió alemanya a l’inici de la Segona Guerra Mundial. Lem treballà de mecànic i soldador i col·laborà amb la resistència.

L’any 1946, es traslladà a Cracòvia i acabà els seus estudis de medicina.

Va treballar com a ajudant en el món de la investigació científica i començà a escriure novel·les durant el seu temps lliure.

Ciència-ficció: Solaris

És un autor de l’anomenada ciència-ficció dura, que té un dels temes principals en els possibles desenvolupaments tecnològics.

La seva obra de més èxit és Solaris.

La visión del otro en Solaris de Stanislaw

Així, a les seves ficcions apareixen aparells, robots, coets i tecnologies que permeten el viatge espacial o el contacte amb els extraterrestres.

A través de la novel·la explora assumptes filosòfics com la relació entre instint i cultura a l’ésser humà, un possible dualisme que inclou l’ ànima, la concepció de la mort o la memòria.

Igualment aborda temes com els vincles socials o la solitud, sovint tenyida d’humor.

Si voleu llegir Nada, Solairs i altres obres d’aquests autors, els tenim disponibles a les Biblioteques de la ciutat.

Aayla Green