Andreu Martin, Premi Crims de Tinta
Amb una novel·la d’allò més negra, titulada Societat negra, en la qual desenvolupa una trama vinculada a les activitats de les màfies xineses i les bandes juvenils violentes en què s’entrellacen delinqüents, prostitutes, sicaris i advocats i polítics corruptes, Andreu Martín ha guanyat el V Premi Crims de Tinta que atorga el departament d’Interior de la Generalitat.
Societat negra, situada en el marc de Barcelona i la seva àrea metropolitana, està protagonitzada pel veterà inspector Diego Cañas, brillant, cansat i víctima d’una vida privada difícil, i pel confident Liang, un home segur de si mateix i mestre de txi-kung, tècnica xinesa per aconseguir la pau espiritual.
La novel·la parteix de la macabra troballa d’un cap seccionat al carrer Güell de Barcelona, sobre d’un Lexus. Poc després apareix la resta del cos, arrossegat per un Seat Toledo a qui l’han lligat amb una corda mentre estava aparcat i que havia quedat ocult sota un camió de repartiment.
L’autoria de la mort de la dona apunta, en principi, a grups juvenils violents, encara que la investigació dels Mossos condueix fins a un magatzem de roba a l’engròs del carrer Trafalgar regentat per un ciutadà xinès, el senyor Soong, fet que desperta sospites sobre les màfies orientals, on sorgeixen rumors sobre un robatori recent en una central de diner negre.
Durant el lliurament del guardó, Andreu Martin va fer broma sobre la coincidència de les recents detencions d’implicats en una màfia xinesa de blanqueig de diners amb la temàtica de la novel·la: “Juro que no tenia ni idea que estava en marxa l’Operació Emperador quan l’escrivia…”.
Biblioteca Joan Oliva i Milà.

