Cazeneuve i la revenja dels desvalguts. Oriol Molas i Ferran Grau
Oriol Molas i Ferran Grau han escrit a quatre mans la que és la novetat de gènere negre d’aquesta setmana a la Joan Oliva: Cazeneuve i la revenja dels desvalguts.
La història de Cazeneuve i la revenja dels desvalguts tot i ser ficció, té com a personatge protagonista una persona que va existir realment i que va ser molt coneguda a la Barcelona de principis de segle XX. Estem parlant d’Enric Cazeneuve, un dels primers detectius privats de la ciutat, de pare francès i mare catalana.
Cazeneuve va ser molt popular entre els barcelonins gràcies a la seva participació en programes radiofònics de l’època, en què explicava curiositats de la seva professió. Va fundar l’agència de detectius Detectives Office el 1910 al carrer Balmes nº 6 i hi va tenir com a clients la flor i nata de la societat barcelonina.
L’agència va ser, de fet, una de les primeres a tot Espanya, només tres anys després de la creació de l’agència pionera, La Internacional, fundada el 1907 al carrer Hospital de la capital catalana.
El renom de Cazeneuve i de Detectives Office va traspassar fronteres, com ho demostra el fet que l’agència aparegués referenciada en la que es considera la Bíblia dels investigadors als anys 20: la International Police and Detective Directory, editada a San Francisco (Estats Units) el 1922.
A més a més, Cazeneuve va ser l’autor d’un veritable clàssic pel que fa als llibres de detectius.
L’any 1925 va publicar Detectivismo práctico, un tractat i, alhora, un curs que repassa els primers anys d’ofici a Espanya i n’ofereix tècniques i mètodes.
L’Enric Cazeneuve de la novel·la que és novetat aquesta setmana acaba de tornar a Barcelona, el maig de 1909. Allà, s’hi retroba amb un bon amic de joventut, en Cinto Brescó, redactor de La Vanguardia. Tots dos hauran d’investigar un seguit d’assassinats misteriosos i despietats, en aparença inconnexos i que afecten tots els estrats socials. I tot a pocs mesos de l’esclat de la Setmana Tràgica.
Biblioteca Joan Oliva i Milà.



