Patricia Cornwell, premi RBA de novel·la negra

“Quan trobes una dona dolenta és malvada de veritat. Les dones som més intel·ligents i sabem com fer patir”.

Patricia CornwellAixò és el que afirma l’escriptora nord-americana Patricia Cornwell (Miami, Florida, 1956) guanyadora de la cinquena edició del Premi Internacional RBA de novel·la Negra amb Red mist, 19a novel·la de la sèrie Kay Scarpetta, la patòloga forense.

Patricia Cornwell és una innovadora del gènere policíac, que va introduir la investigació forense, precursora de tantes sèries de televisió (CSI, Bones…), amb Kay Scarpetta. A més, és autora d’altres dues sèries, la d’Andy Brazil i Judy Hammer i la de Win Genaro, que no tenen tant d’èxit com la de la patòloga forense.

La sèrie Scarpertta ha evolucionat molt en aquests gairebé 20 anys, des de Postmortem, publicada el 1990. Com diu l’autora: “A mesura que em faig gran canvio i canvia ella també. Molts lectors em reclamen a la Kay dels primers llibres, però no puc tornar-hi. He canviat de perspectiva”.
 

En les primeres novel·les de la sèrie, es feia èmfasi en la carnisseria forense, ara les històries són més psicològiques i polítiques: “Al principi em vaig centrar sobretot en els procediments forenses al dipòsit, però aviat van aparèixer tantes sèries de televisió amb aquest argument que van deixar d’interessar-me. Si analitzem les últimes novel·les, veiem que Scarpetta ho sap tot a nivell tecnològic, però això no és el més important. L’important és el que pensa Kay, els seus sentiments”.

Red mist tracta de dones malvades. La pertorbada Dawin Kincaid, que es troba en un hospital a l’espera de l’informe que determinarà si pot o no anar a judici, o Kathleen, o Lawler, que compleix una sentència de 20 anys per homicidi.

La novel·la, narrada en primera persona, compta amb els millors ingredients de la sèrie de la doctora Scarpetta, que ara és directora del Centre Forense de Cambridge (Massachussets), metge coronel de les forces armades i col·laboradora del departament de Defensa nord-americà. Apareix el seu marit, Benton Wesley, presumptament mort en una novel·la anterior, la seva intel·ligent neboda Lucy, que té un trastorn bipolar i presumeix de lesbiana, l’exnòvia d’aquesta, Jamie Berger, entre altres, Pete Marino, exdetective d’Homicidis que ha col·laborat amb Scarpetta en moltes ocasions.

A Red mist, Scarpetta es troba en una situació única. Sola, davant d’un cadàver en una furgoneta pudent, a Savannah (Geòrgia) i la seva pregunta és: I ara, què faig?.

Cornwell es va iniciar com a periodista de successos: “Cada vegada que anava a l’escena d’un crim, em preguntava pel cadàver, per la víctima. És l’evidència més important i en general es trivialitza la mort per centrar-se en els criminals”. L’escriptora va estudiar ciències forenses i medicina i va treballar durant sis anys al dipòsit de Richmond (Virgínia). La directora li va inspirar la figura de Kay Scarpetta.

Llibres

  • At risk
  • Causa de mort
  • El factor Scarpetta
  • El frente
  • La huella
  • Identidad desconocida
  • La mosca de la muerte
  • Predator
  • Retrato de un asesino: Jack el Destripador. Caso cerrado
  • La trama

  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    sofeita