Liquidació final, Petros Màrkaris

BANNER-560

Petros Màrkaris, l’autor

El 6 d’octubre ha estat la data d’inici del nou curs de L’Oliva Negra, el club de novel·la negra de la Biblioteca Joan Oliva que ha tingut una molt bona acollida, cosa que posa de manifest l’excel·lent estat de salut que gaudeix aquest gènere literari.

MARKARIS-1L’autor escollit com a punt de partida ha estat Petros Màrkaris (Istanbul, 1 de gener de 1937), que va viure la seva infantesa a Grècia, i va estudiar ciències econòmiques a Viena i Stuttgart i posteriorment es va traslladar a Atenes, on resideix en l’actualitat.

És autor teatral, guionista de televisió i ha col·laborat en diversos guions del cineasta grec Theo Angelopoulos, entre els quals destaquen ‘La mirada d’Ulisses’ o ‘L’eternitat i un dia’ (Palma d’or al Festival de Cannes de 1998). Així mateix, ha traduït importants autors de llengua alemanya com J.W. Goethe, Artur Schnitzler, Bertolt Brecht o Thomas Bernhard.

És autor de la sèrie de novel·la negra protagonitzada per Kostas Kharitos i va guanyar el VII Premi Pepe Carvalho en reconeixement a la seva trajectòria per ser un dels representants ‘més clars’ de la novel·la negra mediterrània.

mapa-greciaCompromès social i políticament al seu país, pocs novel·listes estan tan qualificats per aclarir la crisi que assola Grècia i que amenaça amb esfondrar el projecte d’unió europea.

Indignat davant la precarietat de la vida quotidiana de tants ciutadans, castigats per mesures dissenyades a Brussel·les i Berlín, Màrkaris alerta que aquesta no és una crisi més, i que només tornant a les arrels de l’humanisme, inventat precisament a Grècia, podrem deixar de sentir aquesta espasa de Dàmocles sobre els nostres caps.

Amb aquesta finalitat, l’escriptor ha utilitzat el personatge del comissari Kharitos, un observador agudíssim de la realitat de Grècia, com a testimoni crític de l’accelerada evolució de la societat grega en les últimes dècades i el paper que les seves estructures de poder tenen en l’actual desastre financer, en l’anomenada tetralogia de la crisi, Amb l’aigua al coll, Liquidació final, Pa, educació, llibertat i Fins aquí hem arribat.

 

Liquidació final, el llibre

Liquidació final és el setè títol de la sèrie protagonitzada pel comissari Kostas Kharitos i el segon del que l’autor ha denominat la Tetralogia de la Crisi, que va començar amb la novel·la Amb l’aigua al coll, i continua ara amb aquest títol que ens acosta novament a la terrible situació que està patint el poble grec.

Liquidació final_portadaEn només quatre pàgines, l’autor retrata amb mestria la situació d’un país on els joves no troben feina, els jubilats no poden subsistir i els immigrants busquen desesperadament menjar entre les galledes d’escombraries. Liquidació final és una novel·la que s’acosta de forma valenta a una crisi d’efectes que no només estan patint a Grècia, sinó que també patim en tota la seva cruesa en altres països com Espanya.

A l’Atenes a la vora de la fallida, tot està cap per avall, excepte el Departament d’Homicidis. No hi ha crims, només rutina i burocràcia. A més, Kostas ha estat proposat pel seu cap per a un ascens, i aquest li demana que es cenyeixi a les regles i mostri un comportament exemplar fins que acabin les avaluacions.

El comissari sempre ha pensat que es jubilaria amb el seu grau actual i ara que se li ha obert una finestreta a l’ascens, no vol que se li tanqui, però de moment li han retallat el sou i la seva filla Katerina pensa a emigrar perquè no troba feina.

oliva 300-loguilloQuan troben el cadàver de la primera víctima que es cobra un peculiar justicier, el comissari Kostas Kharitos gairebé sent alleujament, ha d’atrapar un assassí que realitza una obra «providencial», aplaudida per molts ciutadans.

Un home que ha resolt fer justícia pel seu compte. Amb cartes d’amenaça i armes antiquades, es disposa a passar comptes, el ‘Recaptador Nacional’, ha decidit passar a l’acció i passar comptes amb els rics que se les enginyen per no pagar impostos, mentre els grecs cada vegada estan més empobrits per la crisi.

Malgrat l’interès del govern perquè les motivacions de l’assassí no surtin a la llum, gran part de l’opinió pública rebrà amb entusiasme un nou ‘heroi nacional’ a qui aplaudeixen i animen a continuar amb la seva particular creuada.

 

6 d’octubre, la tertúlia

En general ha estat una novel·la molt ben rebuda pels integrants de L’Oliva Negra. Així ho reflecteixen les altes puntuacions que li han donat:

Esther, 8; Joan, 9; Evelia, 9; Pedro, 8; Joana, 8; Dolors, 8; Josefa, 7; Inés Luz, 5; Julio, 6; Carme, 7; Soledad, 8; Ana Maria, 8; Pilar, 8; Montserrat, 8; José Antonio, 8; Carme, 8.

Només en un parell d’ocasions no li han donat l’aprovat: Joana, 4; Victoria, 2.

atenas-de-nocheLa majoria dels clubaires han trobat que Màrkaris ha sabut copsar l’actual ambient de caos i confusió que es viu a Grècia i concretament, en aquest cas, a la ciutat d’Atenes. Tant és així que en algun moment l’han trobat una mica aclaparador i s’han embolicat amb la profusió de noms de persones i de carrers i de persones, el que els hi ha dificultat un xic la lectura, ja que el Kharitos passa gairebé tota la novel·la dins d’un cotxe, entre embussos i carrers tallats per manifestacions i vagues.

Impactant ha estat el qualificatiu més utilitzat davant l’avís amb el qual comença la narració: ‘es desaconsella qualsevol imitació dels fets narrats en aquesta novel·la’. Més d’un dels participants ha afirmat que la temptació o les ganes de trobar un recaptador nacional a casa nostra era important…

També ha impressionat l’impactant, demolidor començament amb el suïcidi de quatre ancianes que deixen un colpidora carta en què expliquen la seva soledat i la seva precària situació econòmica que las condueix al suïcidi.

Una de les clubaires ha destacat que l’únic que no li ha agradat gens és les limitacions familiars sobre Katerina, la filla de Kharitos, que coarten la seva llibertat a l’hora de decidir quin serà el seu futur laboral, però reconeixent que rebla el clau sobre l’incert futur que plana sobre la joventut grega i per equiparació a la del nostre país.

placa-syntagmaPràcticament tots els participants han reconegut que Liquidació final els ha enganxat des del primer moment, l’han trobat una lectura lleugera però amb un contingut bastant considerable on no hi falta el cinisme ni tampoc l’humor negre.

A destacar l’opinió oposada d’un parell de clubaires que Liquidació final no els ha agradat gens ni mica. L’han trobat una prosa simplista i que no desenvolupa ni entrelliga bé les tres trames de la novel·la: la crisi, la família i per últim la intriga criminal, que per a ells ha estat la més pobra.

I com a punt negatiu general s’ha ressaltat la sobtada rapidesa i casualitat amb què es resol el crim. I per descomptat que el mòbil del recaptador no té res a veure amb un sentiment de ciutadania, sinó que com tots els mòbils dels assassins es tracta d’un acte egoista, egocèntric i privat: una simple venjança.

La propera sessió del Club de Lectura de Gènere Negre L’Oliva Negra, en què comentarem La cinquena dona de Henning Mankell, tindrà lloc dijous 3 de novembre a les 17.30h.

Sofia de Ruy-Wamba
L’Oliva Negra

Funny Girl