Rolling Stone Magazine

Ara fa uns dies, encetàvem un particular repàs per algunes de les publicacions periòdiques que teniu disponibles a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona. Vam començar amb un títol icònic de la moda, VOGUE. Avui, seguim amb un altra publicació emblemàtica del periodisme musical: la Rolling Stone Magazine.

Cinc cèntims sobre la història de la revista

Rolling Stones és un dels grups més grans, longeus i emblemàtics del món, que segueix nodrint fins als nostres dies un llegat musical envejable. Amb una producció musical difícilment superable, el grup ha demostrat una capacitat increïble de reinventar-se i sobreviure. Tant impressionant va ser la seva empremta que una revista nord-americana trencadora i modernitzadora del model periodístic musical de l’època porta el seu nom.

El 9 de novembre de 1967 va ser el seu naixement, amb l’aparició del primer número amb la imatge de John Lennon a la portada. Tota una paradoxa per a una revista que duia com a títol el nom d’un dels seus competidors: Rolling Stone. Llavors, la ciutat de San Francisco era l’epicentre de la revolució dels anys seixanta, de la qual Jann Wenner era un clar exponent. El fundador de la revista, icona de la revolució musical i de l’època hippie, era seguidor de Bob Dylan, The Beatles i els Rolling Stones.

En aquella època no existia periodisme musical i una figura va ser decisiva per a la implementació del projecte, Ralph J. Gleason. Crític de jazz del diari San Francisco Chronicle, va convertir la idea de Jann en una revista que prometia una revolució en el món del periodisme musical. La nova revista va tenir un impacte quinzenal impressionant a través d’un altre model d’entrevistes basades, per exemple, en unes noves converses extenses amb les grans estrelles del moment.  Era un altre tipus de periodisme, diferent, únic, que elevava a una altra dimensió els artistes que apareixien i que tenia una difusió a Estats Units de prop d’un milió d’exemplars quinzenals.

La revista en l’actualitat

La revista Rolling Stone ofereix als lectors una cobertura en profunditat de música, política, cinema i molt més; A cada número inclou diverses imatges de personatges famosos i algunes de les portades, fins i tot, han guanyat premis destacats. En les seves pagines interiors s’hi poden trobar des de ressenyes de pel·lícules i cançons fins a entrevistes amb els cantants i actors més populars de cada època.

Número actual de la revista

En el seu interior hi podem trobar també una secció de notícies relacionades amb la cobertura dels millors artistes emergents i els seus treballs. A més a més, compta amb una meravellosa secció de gràfics que documenta les cançons més populars de les llistes de Billboard i iTunes. Una de les seccions més populars és l’espai en què es mostra com és la vida entre bastidors dels artistes més internacionals.

La revista Rolling Stone compta amb diverses crítiques a cada número amb ressenyes de nous programes de televisió, àlbums, cançons i pel·lícules. Cada número també inclou, digitalment, un collage fotogràfic que mostra els millors noms de la indústria musical, amb petites notes sobre la seva carrera i les seves contribucions al món musical.

A Espanya, la revista es va publicar durant els primers quinze anys d’aquest segle XXI. El seu contingut temàtic anava des del cinema, la música i els espectacles fins als aspectes més atrevits de la vida. Actualment i sota subscripció és pot accedir a la edició digital.

Així doncs, des d’aquestes línies li retem un homenatge a una revista que va marcar tota una generació. I que també va esdevenir tot un segell musical de qualitat a la Xarxa de Biblioteques de VNG.

Exemplars, fins a 2015, disponibles en el Catàleg Aladí.

Funny Girl