‘The Artist’ & ‘Blancanieves’, o l’èxit del cinema mut en ple segle XXI

The Artist & BlancanievesEntre les darreres novetats cinematogràfiques que ha tret la Biblioteca Armand Cardona Torrandell en destaquen els dos films que han posat de moda el cinema mut en ple segle XXI: The Artist (2011) i Blancanieves (2012).

The artistNo fa més de dos anys que el director francès Michel Hazanavicius va presentar la que, en aquell moment, va ser considerada una raresa, una pel·lícula muda en plena època d’efectes especials i cinema en 3D, però que amb el pas del temps va esdevenir el gran èxit de la temporada, tant a nivell de públic com per la rebuda que li va retre la crítica: The Artist. No en va, a banda d’altres molts premis, va rebre 5 estatuetes a la gala dels Òscars de l’any 2012: millor pel·lícula, director, actor (Jean Dujardin), banda sonora i vestuari.

La història s’inicia el 1927 a Hollywood on George Valentin, una gran estrella del cinema mut, viu el moment àlgid de la seva carrera. Però, amb l’arribada del cinema sonor, la seva carrera corre perill de quedar sepultada per l’oblit. Paral·lelament es desenvoluparà la carrera de Peppy Miller, que va començar com extra de Valentin, i amb el sonor ha esdevingut una gran estrella. Una història d’amor contada moltes vegades, un melodrama clàssic amb final feliç.
En aquest sentit ens són molt útils les paraules del crític Carles Boyero per fer-nos una idea del què es pot esperar: “tot flueix amb intel·ligència, gràcia i sentiment en The Artist. […] tots els espectadors amb cervell i cor en un determinat moment ens posem a ballar claqué tot i que no sapiguem. I aplaudim i sortim del cinema amb un llarg somriure i l’ànima joiosa”.

Per la seva banda Blancanieves ha esdevingut el gran èxit del cinema espanyol en la darrera gala dels premis Goya, on va aconseguir 10 estatuetes de les 18 nominacions amb que es va presentar: millor pel·lícula, guió original, música original, cançó, interpretació femenina (Maribel Verdú), actriu revelació (Macarena García), fotografia, direcció artística i maquillatge.

BlancanievesEstem davant d’una original visió del popular conte dels germans Grimm, que l’autor basc Pablo Berger ambienta en els anys 20 al sud d’Espanya. Blancanieves és Carmen, una bella jove amb una infància atormentada per la seva terrible madrastra Encarna. Fugint del seu passat Carmen iniciarà un apassionant viatge acompanyada pels seus nous amics: un grup de toreros nans.

Si bé el seu propi autor, Pablo Berger, ha reivindicat des del començament el fet que ja disposava de la idea d’aquesta film mut l’any 2007 i ja el tenia gravat en el moment d’aparèixer The Artist, és obvi que entre totes dues han posat de moda un gènere en desús. Així ho reconeix ell mateix en entrevista al diari ABC: “The Artist, al ser un gran èxit, ha trencat prejudicis sobre el cinema mut i ens ha obert les portes a un major públic. Al final, ha estat bo per la pel·lícula”.
Una obra plena de fantasia, aventures, emoció i humor que el propi Carlos Boyero qualificava així en el seu habitual espai al diari El País: “és una pel·lícula amb estètica poderosa, amb imatges deutores en la seva composició del millor cinema mut i de l’expressionisme alemany, però que inequívocament parlen d’una reconeixible i racial Espanya.[…] És una pel·lícula insòlita en el seu plantejament, audaç, sentida i bonica,…”

En definitiva, dos clars exemples del que bo i millor que ha ofert aquest art que es coneix com a cinema i que amb tan poc ens fa gaudir tant. Les podeu aconseguir apropant-vos a les Biblioteques Municipals i complementar-les amb l’escolta de les corresponents bandes sonores. Un plaer per als sentits!

The Artist
The Artist BSO