Altres maneres de llegir…

Dissabte, 20 de març a les 12h del migdia, l’Esther Sampietro i el Miquel Gonzàlez ens expliquen el conte:

ENS ENTENEM A CEGUES escrit per Franz-Josep Huainigg publicat per La Desclosa, una editorial catalana ubicada a Barcelona.

Un conte sobre la discapacitat per entendre que la igualtat està en la diferència  que vol acostar la vida quotidiana de la gent amb alguna discapacitat a partir dels valors de la tolerància, la convivència, la integració i el respecte a la diferència.

Ens entenem a ceguesLa Caterina plora perquè s’ha perdut al centre comercial i no veu els pares enlloc. Esverada, rep l’ajut d’en Mateu i del seu gos pigall, i es meravella de la destresa d’aquest noi cec per a moure’s per la ciutat.

Trobareu aquests títols de la mateixa col·lecció “Convivència”:

Parlem amb les mans

Els meus peus són la cadira de rodes

La tardor de l’àvia

No tothom llegeix de la mateixa manera. Les persones cegues o amb alguna discapacitat visual utilitzen diferents sistemes per llegir depenent del grau de visió que tinguin: des d’una lupa o telelupa fins a la lectura en braille.

El Braille és un sistema de lectura inventat per Louis Braille. Aquest francès il·lustre és l’inventor del sistema de lectoescriptura que permet llegir i escriure a les persones cegues.

Louis Braille

Sembla estrany pensar que fins fa menys de 200 anys les persones cegues no podien accedir a la cultura escrita sense ajuda d’altres, cosa que suposava una important manca d’oportunitats.

La versió definitiva del sistema braille es va presentar l’any 1837. Es tracta d’un alfabet en relleu en el qual les lletres estan formades a partir de la combinació de sis punts. Els sis punts del signe generador estan col·locats en dues columnes de tres punts, en la mateixa posició d’una ouera de sis ous col·locada en vertical.

El braille no només serveix per accedir al llibres, si no que, evidentment, com tot tipus d’escriptura, serveix per facilitar moltes tasques de la vida quotidiana en les quals cal utilitzar la lectura o l’escriptura.

Fins i tot es pot utilitzar a l’ordinador a través d’un programa (Jaws) que descodifica les webs i les tradueix sonorament i al sistema braille que les persones que l’utilitzen poden seguir en un aparell que s’ajusta al teclat de l’ordinador.

Una altra manera de gaudir de la lectura que tenen les persones amb discapacitat visual són els audio-llibres o lectures gravades en àudio per poder ser escoltades.

VOLS APRENDRE A LLEGIR EN BRAILLE? Curs bàsic interactiu

Des de la biblioteca Armand Cardona Torrandell hem estat sempre molt sensibles envers les diferents capacitats dels nostres usuaris.

És per això que a la biblioteca oferim serveis i activitats adreçats a aquest col·lectiu, i també podreu trobar diversos materials i un centre d’interès Altres maneres de llegir amb molts documents per gaudir de la lectura:

Racó ALTRES MANERES DE LLEGIR / Sala infantil i juvenil

VINE A LA BIBLIOTECA, HI TROBARÀS MÉS INFORMACIÓ!!

——-

Spro_3