Shostakovich, compositor del mes

Shostakovich, compositor del mes

Dimitri Shostakovich (Sant Petersburg, 25 de setembre de 1906 – 9 d’agost de 1975) neix en una família en la que la cultura ocupava un lloc important.

Va rebre les seves primeres lliçons musicals de la seva mare, pianista profesional, a una edat que es pot considerar relativament tardana, als nou anys.

Música en la historia: Shostakovich. En el punto de mira del terror  estalinista

Davant dels seus grans progressos, l’any 1919 ingressà al Conservatori de Leningrad, on va tenir com a principal mestro a Aleksandr Glazunov.

Orfe de pare des de 1922, Shostakovich proseguia els seus estudis al mateix temps que, per mantenir a la seva família, tocava a diverses sales de cine com a pianista acompanyant.

L’any 1926 estrena la Simfonia núm. 1, escrita amb motiu de la seva graduació al conservatorio i va atraure l’atenció del món musical.

Les obres posteriors, com l’òpera El nas o el ballet L’edat d’or, van confirmar el talent d’un jove compositor especialment dotat per a la sàtira.

La carrera ascendent patí un inesperat revès l’any 1934 amb l’estrena de la segona òpera, Lady Macbeth de Mtsensk: entusiásticament rebuda pel públic i retirada de la cartellera després de la crítica al diari oficial Pravda, on se l’acusava d’allunyar-se dels pressupostos de la música socialista, que havia ser clara i asequible.

L’obra

La seva producció engloba totss els gèneres: òpera, comedia musical, simfonia a la miniatura per a piano, música concertant, cantata, quartet de corda i música per al cine.

Així doncs, se’l considera com un autor prolífic, va escriure un total de 147 números d’opus i molts d’ells corresponen a obres que encara avui estan entre les pàgines més interpretades i grabades del repertori.

Dmitri Shostakovich

Relació contradictòra

Si bé a Occident era considerat el compositor oficial soviètic,  al seu propi país i sota el règim estanilista, patí les injerències de les autoritats culturals.

Malgrat la seva aparent acceptació tàcita dels preceptes del realisme socialista, aconsiguí mantenir sempre la seva independència creativa.

Si us ve de gust conèixer l’obra de Shotakovich, consulteu tot el material que tenim a les Biblioteques de la ciutat clicant el següent enllaç: http://aladi.diba.cat/search~S47*cat/a?Xostak{u00F3}vitx%2C+Dmitri+Dm{u00ED}trievitx%2C+1906-1975&search_code=a

Aayla Green