Germà de gel
Durant el mes de març el Club de Lectura d’adults treballarà la novel·la Germà de gel, d’Alicia Kopf.
L’obra: Germà de gel
El títol d’aquesta obra fa referència al germà autista de l’autora, pres en la congelació afectivo/emocional a què l’aboca la seva discapacitat. Congelació no només atribuïble a ell, sinó a tots els membres de la seva família i a gran part de la generació de l’autora.
En aquesta original obra es combinen la precisió documental d’apassionants històries sobre els aventurers de l’èpica polar ( Peary, Cook, Louise Boyd, Schackleton…) i l’aventura de la fabricació de la neu artificial i moltes altres informacions relacionades amb el fenomen del gel, amb flashos de la història personal, i en part autobiogràfica, de l’autora: la dificultat de comunicació amb els pares, el germà, les parelles, la feina i el món en general.
El text es barreja amb il·lustracions i fotografies provinents de l’exposició i amb links que amplien nocions i històries dels aventurers.
Diu Kopf que l’obsessió de l’Àrtic, el gel, el fred i el desconegut li ve d’ “El context de crisi i congelació econòmica, acompanyat de certa congelació emocional en què em vaig trobar”.
Sobre el fet d’expressar-se mitjançant una novel·la d’autoficció, afirma “Té el meu ADN però no sóc jo, és una altra cosa. Això va costar d’entendre’s a casa. Va haver-hi un primer moment de recepció molt complicat. Després, mica en mica, ho van anar comprenent i ha acabat resultant una història catàrtica que m’ha permès descongelar moltes relacions. El resultat a nivell de relacions afectives ha estat molt positiu”.
I sobre el de l’autisme, que afronta des del punt de vista de les conseqüències que té aquest trastorn en els germans, enfocament que no s’ha tractar gaire, diu: “En general, dissenteixo bastant de les aproximacions que s’han fet des de la ficció al tema de l’autisme. En pel·lícules com ara Forrest Gump, o Rain Man, la discapacitat hi és tractada d’una manera optimista. Una actitud necessària i no victimista, però s’oblida de fer entendre que la dependència és també un pes”.
Germà de gel és una obra summament original, de lectura esquerpa, però que difícilment pot deixar indiferent.
L’autora: Alicia Kopf
Alicia Kopf és l’àlies d’Imma Ávalos Marquès, que va néixer a Girona l’any 1982.
![]()
Aquesta escriptora i artista multidisciplinària gironina és diplomada en ![]()
estudis avançats (2007) i posteriorment, llicenciada en Belles Arts i graduada en Teoria literària i Literatura Comparada, per la Universitat de Barcelona (2010). Artista polifacética, la literatura és una més de les formes d’expressió que conrea: dibuix, pintura i video. També és professora al Grau de Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i col•labora en el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).
El pseudònim d’Alicia Kopf va néixer l’any 2006, arran d’un projecte realitzat a Alemanya sobre el tema de la recerca de la identitat.
En el camp de les Arts Plàstiques, Kopf ha participat a diferents exposicions col•lectives com ara, “Fugues”, dins del cicle de Sala d’Art Jove FAQ, a la Fundació Tàpies, el 2013; “Nonument”, a la Capella del Àngels del MACBA, el 2014 i “Piso piloto o la nova civilitat “, al CCCB, el 2015. També ha rebut diversos reconeixements, com el premi d’investigació artística de la Sala d’Art Jove de la Generalitat de Catalunya, el 2013, o el premi GAC-DKV, a la millor exposició de l’any 2015 realitzada per un/a artista jove.
Maridant el món de l’Art i el de la literatura ha portat a terme principalment dos projectes:
• Maneres de (no) entrar a casa, que va néixer a partir d’un blog en què reflexionava sobre les dificultats dels joves de trobar un habitatge, en el sentit més ampli del terme: “rebre un no com a resposta quan una vol entrar al món: al treball, a la casa, a l’amor”. S’hi combinaven imatges al·legòriques, que després van acabar donant pas a una exposició a la sala Bòlic de Girona, amb petits textos irònics. L’any 2011 va aparèixer el llibre, gràcies a una beca Girona Kreas.
• Àrticantàrtic. Iniciat amb l’exposició individual “Seal Sounds Under The Floor”, realitzada a la Sala Joan Prats de Barcelona. Kopf hi feia “una reinterpretació de l’imaginari èpic que els testimonis directes i les narracions fictícies han conformat al llarg del temps al voltant dels intrèpids exploradors polars i les seves expedicions”. El projecte es culmina amb la novel·la d’autoficció Germà de gel (2015), Premi Documenta de narrativa, 2015 (premi concedit a escriptors menors de 35 anys) i Premi Llibreter 2016.
