Para morir iguales, Rafael Reig
Rafael Reig és l’autor de Para morir iguales, la novetat de gènere negre d’aquesta setmana a la biblioteca Joan Oliva.
Rafael Reig és un autor interessat en les transformacions tant polítiques com individuals. Per aquest motiu, no ens ha d’estranyar que hagi ambientat aquesta darrera novel·la en l’època de la Transició, moment històric en què ja s’havia endinsat anteriorment a través de títols com ara Todo está perdonado i Un árbol caído. El personatge protagonista de l’obra és en Pedrito Ochoa, un jove que de la mateixa manera que l’època que li ha tocat viure, també pateix la seva transformació particular. Fill de l’anomenat baby boom, en Pedro Ochoa ha passat la major part de la seva infantesa en un orfenat de Madrid. El seu destí, però, canvia quan apareixen els seus avis, se’n va a viure amb ells i comença el batxillerat en un col·legi per a famílies riques de finals de l’època franquista. És a partir de llavors que decidirà estudiar Dret i fer-se ric, atret pel capitalisme naixent.
No és la primera vegada que Reig conrea el gènere negre i, a Para morir iguales, la investigació policíaca en què es veurà immers el protagonista esdevé un dels motors de la història tot i que pugui semblar que queda relegada a un segon nivell.
Para morir iguales és un retrat generacional en què els anys passen pel personatge protagonista i pel país, que es troba immers en un època de canvis.
Cadascun dels sis capítols de la novel·la està precedit per uns versos del cantant i compositor José Alfredo Jiménez, com el que dona nom, en part, al llibre: “Sabiendo de nacimos para morir iguales”
Rafael Reig (1963) va estudiar filosofia i ha estat professor de literatura en diverses universitats nord-americanes. És autor, entre d’altres, dels llibres Señales de humo i La cadena trófica, totes dues sobre la història de la literatura. Va rebre el Premi Pata Negra 2014 a la millor ficció policíaca per Lo que no está escrito i el VI Premi Tusquets Editores de Novela 2010 per Todo está perdonado.