El último golpe, de Robert Crais

Robert Crais. El último golpeRobert Crais (Baton Rouge, Louisiana, 1953), és un escriptor de novel·les de misteri o suspens, creador dels detectius Elvis Cole i Joe Pike.

Va estudiar enginyeria industrial i després d’un temps exercitant-se fent pel·lícules com a aficionat i escrivint relats que no publica, es trasllada a Hollywood l’any 1976, on comença a escriure guions per a sèries de televisió com Cançó trista de Hill Street, Cagney & Lacey, Quincy, Corrupció a Miami i La llei de Los Angeles.

Va aconseguir una nominació per a un Emmy pel seu treball en Cançó trista de Hill Strett, però se sent més orgullós per la seva minisèrie de quatre hores per a la NBC, Cross of Fire, de la qual The New York Times va declarar que era un documentat i poderós retrat sobre l’ascens del Ku Klux Klan en els anys 20.

A mitjans dels anys vuitanta va decidir consagrar-se al somni de ser novel·lista. Després d’alguns intents infructuosos, la mort del seu pare li va servir d’inspiració per crear al detectiu Elvis Cole. La seva novel·la El segrest (triada Notable Book of the Year pel New York Times i Millor Thriller de l’any per Amazon) va ser portada al cinema el 2005 amb el títol de Hostage i Bruce Willis en el paper protagonista. Les novel·les de Robert Crais han estat llançades en quaranta-dos països.

Els llibres de Robert Crais estan plens de referències i homenatges a diferents autors negrecriminals, siguin clàssics o actuals. Ell mateix ha reconegut que les seves influències literàries més importants eren Raymond Chandler, Ross Macdonald i Robert B. Parker, entre altres.

A El último golpe, Elvis Cole rep la visita d’una nena de 15 anys d’edat per demanar-li que trobi al seu pare, desaparegut. El seu primer impuls és dur-la de la mà als Serveis Socials. Però abans escolta la seva història: tres anys després que, gràcies al programa de protecció de testimonis, la seva família abandonés Seattle i se salvés per minuts de ser assassinada, Clark Hewitt es troba fugint de nou. Però aquesta vegada sense els seus. Teri, la seva filla gran, que als seus quinze anys té l’experiència d’una dona de quaranta, condueix als seus germans a l’oficina del detectiu Elvis Cole, a qui li lliura un gruix feix de bitllets i contracta perquè trobi el seu pare.

Al principi sembla un cas senzill. A Cole no li pren molt de temps descobrir que Clark ha tornat a Seattle. Però el que sembla ser un cas senzill es revela com. Tot el que Cole troba són pistes que indiquen problemes: Clark és un drogoaddicte i un falsificador que ha lliurat a les autoritats proves contra la màfia russa, que ara està decidida a matar-lo. Però no pot buscar l’ajuda de l’FBI perquè Clark ha tornat a fer el mateix i de nou està imprimint bitllets falsos.

Les coses no van molt millor en la vida de Cole. La seva nòvia, Lucy Chenier, fiscal de Baton Rouge, està buscant un treball que la mantingui tan a prop d’ell com li sigui possible, però el seu ex marit ha resolt posar-se’l difícil. Cole vol conservar la seva nòvia, guanyar-se l’afecte del fill d’aquesta i haurà de mantenir a ratlla no només a l’exmarit sinó als federals i a la màfia russa, en un intent per posar una mica d’ordre en la seva vida.

Un thriller ple d’acció i efectes cinematogràfics que farà les delícies dels lectors més exigents.

Llibres

• El desconocido
  • Dos minutos
  • El último golpe
  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

sofeita