Tormentas cotidianas. William Boyd

William Boyd

align="center">

En el seu nou llibre Tormentas cotidianas, William Boyd aborda un tema recurrent en la seva obra: la identitat. Segons afirma l’autor no ho fa conscientment sinó que és un reflex de la seva pròpia identitat força complicada: de pares escocesos, va nèixer a Accra, Ghana, el 7 de març de 1952, on va passar la seva infància però on se sentia com un estranger. Es va educar al Col·legi d’Gordonstoun a Escòcia i després va estudiar a les universitats de Niça i de Glasgow.

Va obtenir el seu doctorat en Literatura Anglesa a Oxford. És doctor honoris causa de les universitats de St Andrews, Stirling i Glasgow, i membre de la Reial Societat de Literatura britànica i Oficial de l’Ordre de les Arts i les Lletres francesa. Mentre exercia la docència publicar la seva primera novel.la, A Good Man in Africa (1981), i des de llavors es va dedicar plenament a la creació de novel·les i guions televisius i cinematogràfics.

Tormentas cotidianasNo hi ha dubte que Boyd és un més que experimentat artesà en aquest vell ofici del narrar i que ha après la teoria i la pràctica dels millors mestres possibles, ja siguin aquests Aristòtil, amb el seu principi, nus i desenllaç, o Dickens, amb les seves ben enfilades trames decimonòniques.

Precisament, Dickens és assenyalat pel mateix Boyd com a inspirador directe de les seves Tormentas cotidianas on Adam Kindred, el protagonista, es veu assetjat per la policia que el creu responsable d’un assassinat i és perseguit pel veritable culpable que vol eliminar-no. Si això no és suficient, Kindred, que fins ahir mateix era un prestigiós climatòleg a punt d’aconseguir el treball dels seus somnis, és víctima d’ un contratemps que el desposseeix de totes les seves pertinences. Ja no és només un fugitiu de la justícia i l’objectiu d’un assassí, sinó un individu que ha aguditzar el seu enginy per poder sobreviure en una megalòpolis sense sostre, sense diners i sense gadget electrònic algun.

El protagonista pateix la indigència i ha de recórrer a la caritat, però en poc temps el seu instint es sofistica i recorre a la picaresca i, més tard, a reintegrar socialment de maneres que mai hauria imaginat. Així, es topa amb prostitutes, aristòcrates, capellans, policies, delinqüents … un variat i pintoresc tapís social que li permeten descobrir coses sobre si mateix, el gènere humà i la vida a la capital anglesa.

De les motivacions que el van portar a escriure aquesta novel·la, de la manera com va concebre el seu argument o del procés de construcció dels seus personatges, William Boyd parla en aquesta entrevista, on també fa referència a qüestions com el que significa per a ell escriure sobre Londres i el que representa en la seva vida aquesta ciutat que segons ell és la més multicultural i diversa d’Occident.

align="center">

Tempestes quotidianes serà adaptada pròximament al cinema amb la participació de William Boyd com a guionista.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

sofeita