Ovidi Montllor, 20 anys

Ovidi Montllor
Avui fa deu anys que un càncer d’esòfag va apagar la vida d’Ovidi Montllor, després d’haver-li pres la veu. Nascut a Alcoi el 1942 i mort a Barcelona el 1995, va passar més de vint-i-cinc anys cantant poetes i cançons seves, fent teatre, sobretot al principi, i cinema, cap al final. Dotze àlbums editats, la participació en mig centenar de pel·lícules, trenta muntatges teatrals i diversos programes televisius en son una mostra.

‘Apreta fort les dents, apreta els punys. Infla’t d’aire els pulmons, obre bé els ulls.’ Ovidi Montllor i Mengual, fill d’un pare anarquista i d’una mare que li transmeté l’amor per a fruir de la vida. Teixidor, mecànic, cambrer, xofer, ferrer, pastor de cabres, perruquer de senyores, venedor de peix, pescador, canonaire, ordidor, aprenent de decoració, mosso de magatzem, tres hores de representant, fotocopista al banc…, fins a 36 oficis diferents, però de professió actor, cantant i poeta.
Aquest és un vídeo d’homenatge preparat amb motiu del 10è aniversari de la seva mort:

Per combatre les desigualtats que havia observat, quan es traslladà a Barcelona el 1959 s’integrà al PSUC i després al Partit dels Comunistes de Catalunya.

Inicià la seva carrera artística en el món del teatre el 1965, el 1967 aprengué a tocar la guitarra de forma autodidacta i el 1968 començà a cantar professionalment i enregistrà el seu primer disc, La fera ferotge. Aquest disc el vinculà amb la Nova cançó i inicià diversos concerts amb Toti Soler. A partir del 1968, començà a interpretar poemes musicals d’autors com Vicent Andrés Estellés, Salvat-Papasseit, Salvador Espriu, Pere Quart, Josep Maria de Segarra, entre d’altres. La divulgació de l’obra de poetes catalans va ser una de les constants de la seva vida.
El 1974, la seva carrera com a cantant i actor de teatre va fer un gir cap al cinema gràcies a la proposta de Francesc Betriu per participar en el film Furia española. I un any després participà a Furtivos, dirigida per José Luis Borau, un film que va haver de lluitar contra la censura.
En aquest enllaç trobareu vídeos i cançons que VilaWeb ha recollit en homenatge a l’Ovidi.
A les biblioteques municipals de la ciutat podreu trobar tots aquests documents dels treballs d’Ovidi Montllor i dels seus homenatges.
Aquest és el vídeo d’una de les seves cançons més conegudes, La fera ferotge.

Spro_3