Desenterrant el silenci

Antoni BenaigesAntoni Benaiges va començar a treballar com a professor a L’Escola Graduada de Vilanova i la Geltrú on va arribar a ser director del centre d’ensenyament. A finals de juliol de 1936, just al principi de la Guerra Civil, va desaparèixer el mestre català . Dos anys abans havia arribat a la petita escola del poble burgalès de Bañuelos de Bureba disposat a aplicar-hi la tècnica Freinet. una innovadora metodologia pedagògica basada en la participació dels alumnes i l’ús de la impremta. Es van publicar més de deu quaderns, que es finançaven amb les subscripcions de familiars i amics i que s’han pogut conservar gairebé tots gràcies a la cura de la família de Mont-roig.

Presentació de la mostraDesenterrant el silenci és un projecte fotogràfic d’investigació que ens mostra la localització a l’agost de 2010 d’una fossa amb més de cent persones assassinades entre juliol i octure de l’any 1936 per la repressió feixista. Es pensa que entre els cossos trobats, pot haver-hi les restes d’Antoni Benaiges, natural de Mont-roig del Camp. L’exposició està formada per una trentena de fotografies dels treballs de recuperació dels cossos, una reproducció d’una fossa comuna de vint metres quadrats i un audiovisual per complementar la mostra.

Aquesta és la proposta que el Foment Vilanoví ens ofereix aquest mes de desembre i a on el seu autor, el fotògraf barceloní Sergi Bernal, ens presenta la seva exposició Desenterrant el silenci, amb la inauguració que tindrà lloc aquest dijous, 12 de desembre a les 19 hores. També es farà la conferència Aprendre la lletra a la Vilanova republicana, a càrrec del historiador Albert Tibau. La mostra està organitzada pel Grup de Recerca de la Memòria Històrica de Mataró.

Desenterrant el silenci. Antoni Benaiges el mestre que va prometre el mar.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Morello