Hombres buenos. Arturo Pérez-Reverte

preverteEl darrer llibre d’Arturo Perez-Reverte Gutiérrez és novetat a partir d’avui a la biblioteca, i condueix al lector a l’aventura d’una reconstrucció, la que porta a Pérez-Reverte a tractar d’esbrinar com va arribar als prestatges de la Real Academia Española una primera edició de l’Enciclopèdia de d’Alembert i Diderot, prohibida a l’Espanya il·lustrada de Carles III. Ningú podia sospitar que dos acadèmics anaven a enfrontar-se a una perillosa successió d’intrigues, a un viatge d’incerteses i sobresalts que els portaria, per camins infestats de bandolers i incòmodes vendes i posades al llarg de tot un mes de viatge, al París de els cafès, els salons, les tertúlies filosòfiques, la vida llibertina i les agitacions polítiques en vigílies de la Revolució Francesa. Hombres buenos narra l’heroica aventura dels qui van voler canviar el món amb llibres, quan el futur arraconava les velles idees i l’ànsia de llibertat feia trontollar trons i mons establerts. Al París pre-revolucionari, la parella quixotesca d’aquesta aventura no renunciarà a l’amor al zel que els feia no imaginar causa més noble que la que estaven emprenent darrere de la llum del saber, sense afecció a dogmatismes de cap mena.

Arribats a París, la història introdueix al lector en els salons aristocràtics on es conreaven les relacions perilloses amb tanta passió com la nova filosofia. Al centre del relat, personatges curiosos, diplomàtics i també històrics com el comte d’Aranda i altres que recorden éssers reals, com la dama Margot Dancenis, transsumpte de Teresa Cabarrús, la cèlebre Nuestra Señora de Thermidor, la més influent de les dones que van simpatitzar amb la revolució i propietària d’una inacabable biblioteca, era epítom de la dona culta, refinada i intel·ligent. També hi ha un abat anomenat Bringas, un fugitiu de la Inquisició, que guia als acadèmics per l’explosiu París del segle XVIII. Aquesta novel·la que està basada en fets i personatges reals, està documentada amb extrem rigor, i es mostra commovedora i fascinant en el seu desenvolupament que es preocupa principalment de narrar l’heroica aventura dels que orientats per les llums de la raó, van voler canviar el món amb llibres quan el futur arraconava les velles idees i l’ànsia de llibertat feia trontollar el sistema establert.

perez_reverteArturo Pérez Reverte va començar la seva carrera com a periodista a Televisió Espanyola, va ser corresponsal de guerra a a Xipre, Líban, Eritrea, el Sàhara, les Malvines, El Salvador, Nicaragua, Txad, Líbia, Sudan, Moçambic, Angola, el Golf Pèrsic, Croàcia o Bòsnia. Posteriorment, un cop abandonada la seva faceta periodística després de vint-i-un anys i algun veritable ensurt com a l’any 1979 a Niger, va dedicar-se en exclusiva a la literatura i, especialment, a la novel·la històrica. El seu primer llibre ambientat al segle XIX va ser El Húsar, que va ser publicar amb discret èxit a l’any 1986. Dos anys després publicava El maestro de esgrima, en que l’acció transcorre al Madrid galdosiano. Aquesta obra va ser el precedent del llibre El club Dumas i La tabla de Flandes, que van ser les obres que ho van fer conegut. Ja sent un escriptor d’èxit, va publicar a l’any 1996 El capitàn Alatriste, novel·la que donaria començament a la saga que va convertir a l’escriptor nascut a Cartagena no només en un escriptor d’èxit, sinó en referent en el món literari amb més de quinze milions d’exemplars venuts a tot el món. Diverses de les seves novel·les han estat portades al cinema i a la televisió.

• A la caza de la ‘Encyclopédie’
  • Ja podeu llegir el Primer capítol de preverte

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Morello