Capella de Sant Miquel

santmiquelÉs possible resseguir la feina que va fer Ferrer Bassa més de sis-cents cinquanta anys després d’haver acabat de pintar la capella de Sant Miquel? ¿Com va treballar i en quines condicions? Una de les joies del gòtic català és la Capella de Sant Miquel. La representació pictòrica tracta d’una obra radicalment innovadora perquè introdueix, com no ho fa cap altra obra contemporània seva en tota la península, una nova forma de representació plàstica que neix a Itàlia al voltant de l’any 1300 amb Giotto i els seus seguidors.

Una nova forma de representació en la que destaca l’humanisme i l’esperit franciscà imperant al moment, i es conserva quasi complet i intacte, malgrat que hagin transcorregut prop de set cents anys des de la seva execució. Està localitzada al Monestir de Santa Maria de Pedralbes i va ser espai de meditació de l’abadessa del monestir. L’any 1972, l’Ajuntament de Barcelona signava un acord amb la Comunitat de Clarisses del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes, pel qual les religioses deixaven l’ús del monestir gòtic per a la Ciutat i l’Ajuntament n’assumia la seva conservació i restauració, i la gestió com a equipament cultural. Des de l’any 1983, el Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes és un centre obert al públic que acull en les seves magnífiques estances obertes al voltant del claustre més gran del seu estil, un museu i diferents activitats culturals.

StMiquel_Crucifixio_3601Aquesta setmana el Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes reobre al públic la Capella de Sant Miquel, després de més d’un any de restauració. Es recupera així el pany del Triomf de la Mare de Déu, una de les pintures murals gòtiques més prestigioses. La restauració del pany del Triomf de la Mare de Déu ha permès la recuperació dels colors blaus intensos del pigment atzuita amb què es pintava el cel i el mantell de la Mare de Déu, com també la recuperació dels marbres ficticis vermells de l’arrimador que estaven amagats sota diverses capes de pintura. A més, la restauració ha aportat descobertes interessants com l’existència d’un altar adossat al mur. Totes aquestes novetats han capgirat substancialment la imatge d’aquesta estança. La restauració de l’enteixinat es va fer l’any 2013 i la de les pintures del pany central durant l’any passat. Tota aquesta operació va estar precedida de deu anys de monitorització de la temperatura i de la humitat de l’espai i d’una recerca exhaustiva sobre tots els aspectes de la capella, que ha comptat amb l’assessorament d’experts de diferents països. Les tasques de recerca continuen i les de restauració es reprendrà d’aquí uns mesos, mentre s’analitzarà com es consolida la intervenció i com respon a les condicions ambientals per avaluar si se segueix amb els mateixos criteris i procediments que fins ara.

Entre les intervencions realitzades es troben la retirada de la pintura verda que cobria el marbrejat del pany central, conegut com el del Triomf de la Mare de Déu i s’han restaurat els murals de la part superior amb un nou sistema d’il·luminació. El blau del cel de les pintures torna a tenir llum i les escenes han deixat de semblar nocturnes. Aquesta obra artística representa en gran mesura l’arribada de les novetats de la pintura italiana a Catalunya, i l’atribució de la seva autoria a Ferrer Bassa sempre ha estat polèmica, ja que es desconeix fins a quin punt va treballar-hi o simplement va signar el contracte dels frescos.

50 pintures de la Capella de Sant Miquel

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Morello