La ley de los justos. Chufo Lloréns.

Després de quatre anys de feina (un d’ells dedicat a la investigació i tres, a escriure el llibre) Chufo Lloréns arriba de nou a la Joan Oliva amb la seva darrera novel·la: La ley de los justos, novetat aquest mes a la biblioteca.

La_ley_de_los_justosL’escriptor barceloní, l’últim llibre del qual va ser Mar de fuego (2011), tria Barcelona una altra vegada com a escenari per als seus personatges. En aquest cas, però, deixa el segle XI -època que ja ha tractat en d’altres llibres- i escull les acaballes del segle XIX. La ley de los justos és un retrat d’una ciutat, Barcelona, i d’una època, entre 1888 i finals de la Guerra de Cuba l’any 1898.

Barcelona, l’any 1888, acaba de celebrar amb gran èxit l’Exposició Universal. La burgesia, pròspera i culta, busca la inspiració als salons parisencs. Aquesta situació topa amb la realitat d’una altra part de la ciutat, on la pobresa i la injustícia estan fixant les bases per a una revolució. Per una banda, la fi de l’Exposició Universal va deixar unes 8000 persones sense feina i, per una altra banda, molts altres ciutadans es van quedar sense casa quan la Via Laietana es va obrir pas cap al mar. I sense oblidar que, en aquest mateix escenari, va néixer l’anarquisme i es va fundar la UGT.

Chufo LlorénsAquesta és l’època que Chufo LLoréns ha triat per explicar la història de La ley de los justos. Amb una trama que barreja personatges reals i ficticis i en què les protagonistes són dues famílies: Els Ripoll i els Bonafont. Els Ripoll pertanyen a l’alta burgesia i els Bonafont són una família humil la mare de la qual, Luisa, treballa cosint per als primers. El conflicte estarà servit quan Juan Pedro (fill petit de Luisa) i Candela (neboda dels Bonafont) s’enamorin. Candela i Juan Pedro són alguns dels personatges ficticis de la novel·la, la qual també inclou una mort que no es resoldrà fins al final.

L’escriptor Chufo Lloréns va néixer a Barcelona l’any 1931. L’any 1954 es va llicenciar en Dret, encara que professionalment s’ha dedicat al món de l’espectacle com a promotor i empresari.

Apassionat per la història, en jubilar-se va centralitzar la seva activitat en la literatura, concretament en la novel·la històrica. Gràcies al llibre Nada sucede la víspera va quedar finalista del Premi Planeta l’any 1986. Un cop publicat aquest llibre, n’arribarien d’altres, però no va ser fins l’any 2008 que aconseguiria un rotund èxit amb Te daré la Tierra. D’aquest llibre va vendre 150000 exemplars en un sol dia de Sant Jordi. Tres anys més tard, amb Mar de fuego, tornaria a repetir triomf.

Llibres

• Et donaré la terra.
  • La ley de los justos.
  • Mar de fuego.
  • La saga de los malditos.
  • Te daré la tierra.
  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Funny Girl